23 oktober 2017

Kappa Cassiopeiae baant zich een weg door de Melkweg

HD2905

Het is een zogenaamde ‘runaway star’ – vertaald een wegloopster of hogesnelheidsster – en met een snelheid van maar liefst 1100 km per seconde ten opzichte van de sterren in de omgeving snelt ‘ie door de Melkweg heen: Kappa Cassiopeiae of HD 2905, een zware, hete superreus in het noordelijke sterrenbeeld Cassiopeia, de heldere ster in het midden van de foto. Wat natuurlijk meteen opvalt aan de foto hierboven – een infraroodopname gemaakt met

Wat is de oorzaak voor zo’n ‘runaway star’? Waar haalt zo’n ster zijn hoge snelheid vandaan?

2. Vermoedelijk maakte Kappa Cassiopeiae eerst deel uit van een dubbelstersysteem, waarvan de compagnon op een gegeven moment een supernova werd. De andere ster – in dit geval dus Kappa Cassiopeiae – werd daardoor weggeslingerd. Dat is bijvoorbeeld ook zo gebeurd bij Zeta Ophiuchi, een andere wegloopster.

3. Is Kappa Cassiopeiae niet een zgn. HVS-star (High Velocity Star, met een snelheid van meer dan 100km/s)? Deze sterren ontstaan doordat in het hart v/d melkweg een dubbelster in de invloedsfeer komt van het superzware zwarte gat, waarbij de ene ster wordt opgeslokt door het zwarte gat, en de andere ster (de HVS) met zeer hoge snelheid het universum wordt ingeslingerd..