21 oktober 2017

Bron hoogenergetische neutrino’s geïdentificeerd: zwart gat Sgr A* in kern Melkweg

zwartgat

Sterrenkundigen weten al tientallen jaren dat de aarde continue gebombardeerd wordt door zeer hoogenergetische deeltjes, zoals de protonen van de kosmische straling. Wat ze alleen niet goed weten is de exacte oorsprong van die deeltjes. Vermoedens zijn er zeker, zoals supernovae en accretieschijven rondom zware zwarte gaten, maar zekerheid is er niet. Maar

1. alinea 1 en 2 combinerend zou de “uitbarsting” (9-12-2012) uit de accretiedisk afkomstig zijn.

hoezo ? gaat al. die materie niet richting het “zwarte gat” ,
    iets dat uit de straalstroom barst//oprisping kan ik mij wel voorstellen maar dat rijmt niet met de richting , want staat haaks op onze arm.

• Ik snap even het probleem niet. Sgr A* staat op ruim 26.000 lichtjaar afstand van de aarde. Van die afstand gezien staan het zwarte gat en de accretieschijf op exact dezelfde plek. Ik heb het niet gehad over straalstromen, evenmin over ‘onze arm’, dus waar zit volgens jou het probleem?

2. ” Wat ze alleen niet goed weten is de exacte oorsprong van die deeltjes. Vermoedens zijn er zeker, zoals supernovae en accretieschijven rondom zware zwarte gaten, maar zekerheid is er niet. Maar nu hebben sterrenkundigen voor het eerst wél een bron aan kunnen wijzen. De hoogenergetische ……………………………”.

de schijf ligt in het vlak en ons stelsel ligt in datzelfde vlak.

nu dacht ik te hebben begrepen dat materie in de schijf zich richting het gat beweegt.
    en daar niet uit weet weg//los te breken.
    er lijkt te staan ( denk ik) dat de schijf is uitgebarsten en deeltjes ons zodoende hebben bereikt.
    dat is dus mijn vraag//onduidelijkheid.