22 oktober 2017

250 jaar ontdekkingen van planeten en exoplaneten in zestig seconden

planeten

Credit en copyright: Hugh Osborn

De vijf klassieke planeten Mercurius, Venus, Mars, Jupiter en Saturnus kennen we al sinds de oudheid, vanaf het moment dat de mensen dwaalsterren aan de hemel zagen, sterren die van plek veranderen. Met de ontdekking van Uranus op 13 maart 1781 door William Herschel kwam er opeens een planeet bij en vanaf dat moment is de teller van het aantal planeten en vanaf 6 oktober 1995 van het aantal exoplaneten – toen de ontdekking van 51 Pegasi b werd bekendgemaakt – enorm toegenomen. De afbeelding hierboven, gemaakt door Hugh Osborn, laat in zestig seconden mooi zien hoe het aantal planeten afgelopen 250 jaar van jaar tot jaar toenam. Op de

1. Co van Driel zegt:

Ik voorspel, dat aan het einde van deze eeuw (in 2099 dus) het aantal planeten en exoplaneten zal zijn toegenomen tot boven de 100.000 !

• Dan moeten ze flink op de rem trappen en een paar nieuwe missies schrappen.

“As of January 2015, Kepler and its follow-up observations had found 1,013 confirmed exoplanets in about 440 stellar systems, along with a further 3,199 unconfirmed planet candidates.”
      En dat is sinds dec 2009.

Wacht even totdat de James Webb telescoop (lancering 2018) en een paar nieuwe ELT’s telescopen aan de slag gaan 🙂
      – ELT (extremely large telescoop) van ESO (Europa)
      – Giant Magellan telescoop (US)
      – Thirty-meter telescope (US)

2. Martin SchoenmakerMartin Schoenmaker zegt:

Ik zat te kijken of het paarse stipje, dat de ontdekking van Pluto markeert, zo rond 2006 weer zou verdwijnen uit de animatie, maar nee…. 😉

• Pluto staat er weldegelijk bij. Vanaf zijn ontdekking (1930) tot zijn reclassificatie als dwergplaneet (2006).

Ook Ceres is aanwezig: vanaf zijn ontdekking in 1801 tot de jaren 50 van de negentiende eeuw.

Ze verschijnen/verdwijnen allebei op/van de x-as.