17 oktober 2017

Leidt de umbrale maneschijn van een monster ons naar de kwantum zwaartekracht?

maneschijn

In de wiskunde zijn de laatste tijd ontwikkelingen aan de gang, die wellicht kunnen

Reacties

1. EnceladusEnceladus zegt:

196.883 dimensies? Jongens (v/m), ik ga eerlijk toegeven dat dit me boven de pet gaat…

groet,
    Gert (Enceladus)

2. Ja….en het mooie is dat je je er niet eens voor hoeft te schamen 🙂

3. Ja jongens, we leven in een 196.883 dimensionaal heelal, wisten jullie dat niet eens? 😀 Nou, laat ik maar gelijk toegeven dat ik het als niet-wiskundige ook zware kost vind. Alleen vanwege de implicaties voor de snaartheorie en de theorie van de kwantum zwaartekracht heb ik deze blog geschreven. Past ook in de pogingen om te komen tot een unificatie van wiskunde en natuurkunde, zoals onlangs Peter Woit nog probeerde.

4. “…een monster dat maar liefst 196.883 (!) dimensies telt en dat meer symmetrieën telt dan het aantal atomen in maar liefst 1000 aardes – 8 ·1053 om precies te zijn”

Dan zijn wij minder qua afmeting dan bacteriën? Wat betekent dit voor ons? Dat we de weg kwijt zijn in het vergezochte? (gekheid)

Hier het filmpje van Miranda Cheng – Umbral Moonshine, String Theory and Niemeier Lattices. Het is even doorpakken of skippen tot ergens bij 35:35
    Plezier!

5. Martin SchoenmakerMartin Schoenmaker zegt:

1337 is een veel terugkomende cijfercombinatie bij IT’ers (mijn wereld). Sommige IT’ers vinden het leuk om 13:37 als bijzonder tijdstip op de dag te ‘eren’… en ik vraag me, na het lezen over Srinivasa Ramanujan, af of wiskundigen iets soortgelijks doen om 17:29…

6. Wat is de zin omdat te weten? Wordt de mens daar humaner van? Minder moorden? Eensgezinder? Komen we daarmee sneller op Mars? Kunnen we daarmee de Maan exploiteren? En de snelheid opvoeren om er te komen? Of spelen we een spel, hoe breek ik mijn hersens, voor de geen die ze heeft.

• Dr. Kwast, al dit soort denkwerk is onderdeel van de fundamentele wetenschappen, welke op hun beurt de basis zijn voor toegepaste wetenschappen. Dat we zoiets hebben als televisie, internet en smartphones komt door het fundamentele denkwerk dat mensen zoals James Maxwell en Ernest Rutherford hebben gedaan aan het elektromagnetisme en de atoomtheorie. Op het moment dat die fundamentele natuurwetenschappers bezig zijn is totaal niet te zeggen welke producten daaruit voort zullen komen, maar dat blijkt pas op lange termijn.

7. ISIS haat kennis: 8.000 zeldzame boeken en manuscripten verbrand

Arie Nouwen.
    24 februari 2015 op 17:31

Wat dacht u van dit leerzaam onderwerp. En daar is Obama een voorstander van. Dit volk heeft mensen op de maan gezet. En de kapitein wil terug naar het begin.

8. Zeg, nou gaan we opeens over ISIS en Obama beginnen. Wel on topic blijven graag, anders krijgen we oeverloze discussies.

9. Arie Nouwen zegt:
    24 februari 2015 op 23:06

Dat is nou het probleem. Het denk(werk).

10. Martin, dus jij houdt van de Astroblogs die afgelopen jaren verschenen zijn precies bij op welk tijdstip ze gepubliceerd zijn? Tsja, je moet toch een hobby hebben? 😀 Eh… over dat vastlopen: ja af en toe merk ik dat ook. Geen idee wat er aan de hand is, zal de logboeken er eens op na slaan.

11. Hé da’s handig, zo’n zoekopdracht. Wist niet dat dat kon.

12. Ik kom nog even terug, wat de wetenschap betreft. De glorie die hier wordt uitgestraald. Mag ook het tegendeel laten zien, van het geloof van de vooruitgang. En de blinde vlek op de ogen die niet willen zien.

Ja dat is allemaal hartstikke erg wat IS doet met boeken en westerse kennis, maar wat kan AstroBlogs daar aan doen? Je zit ons bijna een raar schuldgevoel aan te praten. Daarnaast is je reactie opnieuw off-topic: houd je aan het onderwerp a.u.b.

13. Olaf van Kooten:
    26 februari 2015 op 14:25

Het gaat hier om wetenschap. En het hele leven is wetenschap ook wat veel Nederlanders niet willen zien. Maar wel genieten van het geen nog aanwezig is wat zij willen zien. Ik misgun jullie en mij dat niet, Maar als wij het niet zien, zien we straks niets meer. Hier kan men ook laten zien en de fijne zieltjes op andere wetenschappelijke dingen wijzen, wat ook met de aarde te maken heeft.