24 oktober 2017

Hoe luid klonk de oerknal?

Boem! (credit:  Ian O'Neill)

Boem! (credit: Ian O’Neill)

Van de oerknal – het moment 13,8 miljard jaar geleden toen het heelal ontstond – wordt wel eens geroepen was dat het heelal toen met een daverende explosie ontstond, waarop vervolgens wordt geroepen dat dit beeld niet klopt omdat het helemaal geen explosie was en dat er ook helemaal geen knal te horen was, zoals je bij explosies in films gewend bent. OK, de oerknal was inderdaad geen explosie, in de zin dat het niet iets was wat in de ruimte plotseling uit elkaar knalde, omdat het de ruimte en tijd zelf waren

1. knap dat jij geluid kan horen in de ruimte.

2. Co+van+Driel zegt:

Ik zeg altijd tegen mijn cavia’s : Horen jullie dat?

3. @Bas dit zijn geen geluidsgolven in het vacuüm van de ruimte, die zal je inderdaad niet horen. We hebben het over geluidsgolven, die zich voortplanten in de dichte materie van het vroege heelal.

• ObelixObelix zegt:

Materie zeg je?
      Ontstond die niet veel later, toen HET AL wat begon af te koelen. 😉

• Al tussen 0,000001 en 1 seconde na de oerknal begint het quark-gluon plasma af te koelen en vormen zich deeltjes materie, zoals protonen en neutronen. Dat vindt plaats in het ‘hadron-tijdperk’ van de oerknal, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Chronology_of_the_universe#Hadron_epoch

• Obelix zegt:

Ik meende dat materie eigenlijk pas na zo’n 300.000 jaar ontstond.
          Wikipedia noemt dat het ‘Recombination (Epoch)’.

Bas meldt dat niet, maar misschien bedoelde hij wel dat er toen, om dat geluid te horen,
          in elk geval nog geen ‘sensoren’ waren (geëvolueerd). 🙂

Groet,Paul

• Klopt, de recombination epoch, die 380.000 jaar (ietsje later dus) na de oerknal begon, tijdens het ‘laatste oppervlak van de verstrooiing’. Toen combineerden door de lager geworden temperatuur de elektronen en de atoomkernen tot atomen.

4. Dit artikel gaat over het allereerste begin…..ik kwam deze leuke infograph tegen over de toekomst.

“Assuming the universe exists in a state similar to how it is now, without the big rip, big freeze, big bounce, big slurp or any other proposed scenarios taking place, what will our descendants see when observing distant sources of light? Or rather, what will they not see? How will the universe change over the next few trillion years?”

Ps, hier kan je een mega grote versie downloaden;