16 oktober 2017

Grand Champ: M46 met planetaire nevel

Hier in Grand Champ hebben we nu twee bewolkte nachten gehad. En hoewel we na 4 heldere nachten achtereen behoorlijk verzadigd waren, hopen we vanmiddag en vanavond/vannacht nog op wat heldere uurtjes.

Elk nadeel heeft zijn voordeel: het mindere weer heeft me de energie en tijd gegeven om te beginnen met nabewerken van de opnamen.

Ik ben met een soort fotografische Messier-marathon begonnen. Mijn doel is om van alle objecten op de lijst van ‘niet-met-komeet-te-verwarren-nevels’ van Charles Messier een plaatje te schieten. Deze week stonden vooral veel melkwegstelsels uit de Coma-cluster op het programma. Maar als eerste had ik een paar open sterrenhopen in het vizier. De eerste daarvan is M46 in het sterrenbeeld Achtersteven. Dat is gelijk

1. Mooie foto Paul! Ik heb ‘m van de week samen met Ans waargenomen door de 25 cm Dobson. Die planetaire nevel konden we ook zien. Leuk om ‘m nou zo op jouw foto terug te zien. Laten we inderdaad hopen dat het weer op gaat knappen en we nog een waarneemnacht kunnen doen.

2. Martin SchoenmakerMartin Schoenmaker zegt:

Laat dit nu net ook vandaag de APOD (Astronomical Picture Of the Day) zijn! Er staan zelfs twee planetaire nevels in dat beeldveld! De tweede planetaire nevel, met de welluidende naam PK231+4.1, staat ook op jullie plaat!

• Wat toevallig zeg! En inderdaad, die tweede planetaire nevel is óók te vinden op Paul z’n foto:

M46_paul

Ik had trouwens die APOD altijd rechtsboven in de zijbalk staan op de Astroblogs, maar door het uitzetten van de Jetpack plugin is die widget verdwenen. Wel jammer. Als ik nou zeker weet dat die problemen met de Astroblogs veroorzaakt worden door de server en niet door plugins zoals Jetpack kan ik ‘m weer terug zetten.

3. Jan+(H) zegt:

Mooi Paul. Leuk dat je meteen tijd had om foto’s te bewerken om ze meteen te kunnen publiceren. Ik had dan weliswaar 1 mindere dag/nacht meegemaakt, maar was nog niet toegekomen aan nabewerken.

Jullie hebben in ieder geval weer een 5e mooi nacht kunnen meepikken, zag ik.
    Je Messier marathon compleet kunnen afmaken?

• Paul BakkerPaul Bakker zegt:

Nee, dat gaat nog jaren duren hoor! Vooral al die lage objecten in de Boogschutter zijn lastig in te plannen.
      Vannacht was problematisch met vocht: zelfs de hoofdspiegel van de Newton ging beslaan.
      Maar ik heb nog wel een paar objecten kunnen pakken.