8 december 2016

Sterrenkundigen ontdekken nabije hete Venus-achtige exoplaneet

Een impressie van GJ 1132b

Sterrenkundigen hebben op slechts 39 lichtjaren afstand – kosmisch gesproken bij ons om de hoek – een exoplaneet ontdekt die qua massa en omvang ietsje groter dan de aarde is en die vermoedelijk ook een rotsachtige samenstelling heeft. Het is de planeet genaamd GJ 1132b, die in slechts anderhalve dag draait om een rode dwergster genaamd GJ 1132, die ongeveer vijf keer zo klein als onze zon is. Nee, dit keer is de exoplaneet niet ontdekt met de Kepler ruimtetelescoop. Hij is ontdekt met de MEarth-South array, een achttal 40-cm automatische telescopen, die zich bevinden bij het Cerro-Tololo Inter-American Observatorium in Chili. De methode waarmee

1. Egbert van der Vliet zegt:

Wauw, dit zijn het type berichten waarom ik elke dag even (1 of meerdere keren) opgewonden Astroblogs check. Ontwikkelingen in de astronomie gaan gaan nu zo rap. Inderdaad juist wat ze zeggen: op de drempel van de gouden eeuw in astronomie/kosmologie/astrofysica enz… Als er een tweede Venus is dan is er tweede Aarde; een stelling die ik durf te doen als leek, want dat mag je als leek haha