19 maart 2024

Sterrenkundigen ontdekken nabije hete Venus-achtige exoplaneet

Een impressie van GJ 1132b. Credits: Dana Berry / Skyworks Digital / CfA.

Sterrenkundigen hebben op slechts 39 lichtjaren afstand – kosmisch gesproken bij ons om de hoek – een exoplaneet ontdekt die qua massa en omvang ietsje groter dan de aarde is en die vermoedelijk ook een rotsachtige samenstelling heeft. Het is de planeet genaamd GJ 1132b, die in slechts anderhalve dag draait om een rode dwergster genaamd GJ 1132, die ongeveer vijf keer zo klein als onze zon is. Nee, dit keer is de exoplaneet niet ontdekt met de Kepler ruimtetelescoop. Hij is ontdekt met de MEarth-South array, een achttal 40-cm automatische telescopen, die zich bevinden bij het Cerro-Tololo Inter-American Observatorium in Chili. De methode waarmee GJ 1132b gevonden is die is wel dezelfde als welke Kepler hanteert, namelijk kijken of er dipjes in de lichtcurve van een ster zijn, waarmee de exoplaneet zich verraadt, als die zich vanuit de aarde gezien periodiek voor de ster langs beweegt.

De acht telescopen van MEarth-South. Credits: Jonathan Irwin.

De MEarth-South houdt honderden rode dwergsterren binnen een afstand van 100 lichtjaren van de aarde in de gaten en bij GJ 1132b was het bingo. Die korte periode van 1,5 dag verraadt dat de afstand van de planeet tot de ster erg klein is – pakweg 2,25 miljoen km – en dat betekent dat het er op GJ 1132b erg heet is, pakweg 220 °C, de temperatuur om een broodje op te bakken. GJ 1132b is 16% groter dan de aarde, z’n massa is 60% groter dan van de aarde en mogelijk heeft ‘ie ondanks de hoge temperatuur een atmosfeer. Dat zorgt er voor dat GJ 1132b eerder een tweede Venus lijkt te zijn dan een tweede Aarde. Hieronder tenslotte een timelapse, waarin je de acht telescopen van MEarth-South ’s nachts aan het werk ziet om de dwergsterren in de gaten te houden.

Morgen wordt in Nature een vakartikel over de ontdekking gepubliceerd. Bron: CfA/Harvard.

1. Egbert van der Vliet zegt