10 december 2016

Hebben sterrenkundigen bij 234 sterren vreemde ET signalen ontdekt?

De telescoop van de SDSS met</p srcset=

Reacties

1. Wybren de Jong zegt:

Ik heb het artikel uit 2012 gelezen en het idee is eigenlijk zeer voor de hand liggend en eenvoudig.
    Het verbaast me dat men niet eerder een analyse heeft uitgevoerd van sterspectra om te kijken of dit soort signalen erin verborgen zitten. Waarom niet eerder gedaan?

2. De vraag is waarom in al die spectra van de 234 sterren een signaal zit met een periode van 1,65 picoseconde. Als er verspreid over de hemel in onze Melkweg intelligente buitenaardse beschavingen zijn, dan zou je toch verwachten dat als ze laserpulsen gebruiken er verschillende frequenties worden gehanteerd. Of is die 1,65 picoseconde zo bijzonder en daarmee universeel? Mij staat niet bij dat dit een bijzondere frequentie is. Als je dan toch een bijzondere frequentie wil hanteren, neem dan de 21,10611405413 cm lijn in vacuüm in het radiogebied, zou ik zeggen. Hier een verklaring van SETI, waarom het gevonden signaal bij de 234 sterren zo laag wordt ingeschat op de schaal van Rio: https://seti.berkeley.edu/bl_sdss_seti_2016.pdf

• Wybren de Jong zegt:

Ik vind het ook verdacht dat al die signalen dezelfde periode van 1,65 picoseconde hebben. Verschillende astronomen wijzen er ook op dat Borra en zijn medewerkers niet genoeg moeite hebben gedaan om andere verklaringen (zoals ruis door toedoen van de instrumenten) uit te sluiten.
      Dat neemt niet weg dat andere (sceptische, kritische) sterrenkundigen het toch wel zinvol vinden om zo’n onderzoek te doen naar sterspectra. Lees bijvoorbeeld wat de Newscientist schrijft:

“It’s not a bad idea to look for a signal, it’s just that they didn’t do their homework,” says Plavchan.
      Vertaling: “het is geen slecht idee om naar een signaal te zoeken, het bezwaar is alleen dat zij (Borra e.a.) hun huiswerk niet goed gedaan hebben”.

• Klein foutje in de tekst Arie, geen 1,6465 x 10-¹³ maar 1,6465 x 10- 12 volgens het artikel, dat is inderdaad 1,6465 pico sec. Ik let ook op de kleintjes tegenwoordig 🙂

• Nico, bedankt voor de melding. Ik heb het artikel nog even gecheckt, maar daar staat toch echt 1,6465 x 10-¹³. Zie bovenin op pagina 33: https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1610/1610.03031.pdf 😀

• Arie, beide getallen komen in het bronartikel voor, zie pag 6. maar ook in fig 2 op pag 36 met onderschrift die op het aantal detecties slaat. De factor 10 ontgaat mij, maar ze hebben dus zowel 16.5 ps en 1.65 ps signalen in de brontekst staan. En pico is echt 1.10^-12.

• OK, ik geloof je. 🙂 Wel verwarrend van dat vakartikel.

• de ~1,6 Exp -13 seconde wordt gebruikt voor golfperiode-verschillen, niet voor de golfperiode (Zie frequentie en golflengte) waarom het signaal zou zijn gedetecteerd.

Voor de golfperiode heeft men het aldoor over die ca. 1,6 Exp -12 s, wat volgens mij overeen komt met zo’n 600 GHz of ca. 0,5 mm

• Die 21 cm H line is eigenlijk ook niet zo geschikt als communicatie referentie buiten onze Melkweg vanwege de enorme redshift. Afhankelijk van de afstand waaiert het signaal uit naar zelfs 9 Mhz gerekend vanaf de re-ionisatie.
      zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_line

• Met die Hubble redshift hebben toch alle lijnen te maken, niet alleen de 21 cm lijn in het bijzonder? Ik verwacht trouwens niet dat buitenaardse beschavingen buiten onze Melkweg proberen contact met ons te zoeken. Laten ze daar in M87 en het Andromedastelsel maar liever gewoon bij hun buren in dat sterrenstelsel op de koffie gaan.

• Die zuivere 21 cm lijn is voornamelijk ongeschikt, omdat die al vol zit met, inderdaad, het natuurlijke gegons** op die golf.

** Frederic Golden: “Mysteries van het Heelal” ; 1977; A’dam Boek

3. Misschien wordt de 1.65 ps in een ISO standaard (Interstellar Organization for Standardization) voorgeschreven, Wel handig als alle aliens in het communicatie netwerk dezelfde frequenties gebruiken.

Als het om lasers gaat, en niet om omnidirectioneel uitgezonden signalen, is het dan niet vrij onwaarschijnlijk dat ze in onze richting schijnen?

• Het staat in ieder geval niet in het Transgalactisch Liftershandboek. Ja, da’s een goede vraag, ik nou niet weten waarom ze allemaal naar de aarde wijzen.

• Wijze woorden van Plavchan. Het artikel nodigt in ieder geval uit verder onderzoek te doen om zaken uit te sluiten. In het achterhoofd houdend dat we zoeken, terwijl we eigenlijk niet weten waarnaar, hoe en waar we moeten zoeken. Hoe concreet het zoeken naar alien lijkt, hebben we m.i. werkelijk geen idee wat dat dan moet zijn. Elke optie is dan onderzoekswaardig. Blijft spannend.

4. Toch wel mooi dat je uit een oneindig aantal samples (lees sterren) je een hypothese kunt bevestigen door selectie van je data. Ik begrijp ook niet waarom je periodieke signalen niet kunt averagen of autocorreleren voor een betere signaal-ruis verhouding. En eigenlijk begrijp ik ook niets van de totaal onbewijsbare link naar E.T. intelligenties. Volgende ET jacht eerst de motten maar voor de lens verjagen 🙂

• Beste Nico, er is mi geen sprake van een hypothese. De onderzoekers hebben data weliswaar geanalyseerd, echter hebben die data niet geverifieerd en zijn gelijk aan het concluderen geslagen. Niet erg wetenschappelijk. Is het dan een onzin onderzoek? Nee, dat denk ik niet. Wel erg voorbarig gepubliceerd. De eerstvolgende stap is om de data te verifiëren en dan wellicht een hypothese opstellen om vervolgonderzoek te doen. Een hypothese is een instrument om een onderzoeksvraag te bevestigen. Het leidt niet altijd tot zulke sterke conclusies als de “wetenschappers” hier hebben getracht te forceren. Vooralsnog is scepticisme gerechtvaardigd. Ik hou een wetenschappelijke slag om de arm :-). Maar stel je eens voor dat het realistisch zou zijn, jeeeeeezus.

• Je draait de zaken om Lisa, in een wetenschappelijk artikel heb je altijd een onderzoeksvraag, dat IS de hypothese, die je vervolgens met data verwerpt of bevestigd. De hypothese was al eerder door de zelfde onderzoeker opgeworpen. Zie de referenties op pag 33 en de link in bovenstaand artikel uit 2012.

5. Al die sterpulsen van 1,65ps zijn wellicht om “hologram Aarde” te verwerkelijken,dan wil je namelijk precies dezelfde signalen om het hologram te verwerkelijken. 😉