25 mei 2018

De NASA wil in 2020 een kleine helikopter naar Mars sturen

Voorstelling van de Mars helikopter van de NASA. credit: NASA/JPL-Caltech

De NASA heeft bekendgemaakt dat ze met samen met de reeds geplande Marsrover 2020 missie een kleine helikopter naar Mars willen sturen. De bedoeling is dat de Marsrover en helikopter in juli 2020 worden gelanceerd  met een United Launch Alliance (ULA) Atlas V raket vanaf Space Launch Complex 41 op Cape Canaveral Air Force Station in Florida en dat beiden dan in maart 2021 bij Mars aankomen. De helikopter, waar de NASA al sinds augustus 2013 aan werkt, weegt 1,8 kg, z’n romp is niet groter dan een honkbalhij  en zal zelfstandig vluchten gaan uitvoeren in de ijle atmosfeer van Mars. Radiosignalen doen er enkele minuten over om de afstand tussen aarde en Mars te overbruggen, vandaar dat een rechtstreekse bediening vanaf de aarde niet mogelijk is.

De helikopter zal foto’s vanuit de lucht maken.

De helikopter krijgt twee rotorbladen, die 3000 keer per seconde zullen ronddraaien (de één met, de ander tegen de klok in), tien keer zo veel als helikopters op aarde doen. Die hoge omwentelingssnelheid is nodig vanwege de ijle atmosfeer van Mars. Op Aarde is het hoogterecord van helikopters ruim 12 km. Op Mars zal de situatie aan de grond qua luchtdichtheid hetzelfde zijn als op aarde op een hoogte van ruim 30 km. De helikopter krijgt zonnecellen en lithium-ionbatterijen en een verwarmingssysteem om de koude Marsnachten te kunnen doorstaan.

Ze willen in een periode van dertig dagen vijf vluchten gaan uitvoeren, waarbij een steeds langere afstand zal worden afgelegd, tot enkele honderden meters. Bij z’n eerste vlucht – een primeur als eerste vlucht van een zwaarder-dan-lucht-toestel boven een andere planeet dan de aarde – zal ‘ie tot een hoogte van drie meter stijgen en dan dertig seconden stil hangen. De mini-helikopter is vooral bedoeld om de technologie te testen, de NASA ziet de Mars-helikopter vooral als een high-risk, high-reward project. Bron: NASA.

Reacties

  1. zetje01 zegt:

    Gaaf!
    Een microfoon mee met die missie lijkt me ook leuk.

    • Mardi Mardi zegt:

      GOED IDEE!!
      Horen we eindelijk hoe de paringsroep van de Marskrab klinkt 🙂

      • Enceladus Enceladus zegt:

        Yep, en daarna gooien we hem naar goed Aards gebruik in een pan met kokend water. 😉

        Groet,
        Gert (Enceladus)

        • Obelix Obelix zegt:

          Me dunkt dat de Marskrab daar geen probleem mee zal hebben: een pan water zal daar bij lokale omstandigheden spontaan tot kook over gaan. 😉
          Of is er het plan een Papiniaanse pot mee te geven?

          Paul.

  2. Geweldig en waarom ook niet. Je kunt je optische range enorm vergroten en mooie ontdekkingen doen. Spannend.

  3. Co van Driel zegt:

    Waarom sturen ze eigenlijk geen super-professionele drone naar Mars? Een drone zoals het Amerikaanse leger gebruikt in Syrië en Irak. Die kan duizenden kilometers afleggen.

    • zetje01 zegt:

      Tsja, die doet het niet op Mars want de atmosfeer is nogal ijl.

      • Als helicopterbladen 10x zo snel kunnen draaien, kan een drone dat toch ook? Bij die snelheid is de luchtweerstand op Mars even groot als hier en heeft het apparaat voldoende lift. Die luchtweerstand overbruggen kost de meeste energie, niet zozeer de snelheid die de rotor moet draaien. Dus het energieverbruik zal ook vergelijkbaar zijn met hier.

        • Nabrander; misschien nog wel zuiniger want de zwaartekracht van Mars is ook nog eens een brok minder

          • Obelix Obelix zegt:

            Hoe sneller de rotorbladen ronddraaien, des te meer mechanische slijtage zal er zijn…. En ik vermoed dat de koeling door de atmosfeer van de rotormotor een stuk minder efficiënt verloopt. 😉

            Wat mij een enorm probleem lijkt, zijn die zandstormen die er ook al de oorzaak van waren dat de missie van Ares-3 vroegtijdig werd afgelast. Mark Watney heeft het er maar ternauwernood levend van afgebracht…. 🙁

            Groet, Paul

            NB als je alleen de titel hierboven leest, krijg je wel een foutief idee over het vliegbereik. 🙂

  4. Obelix Obelix zegt:

    Overigens : hoe verloopt de communicatie eigenlijk tussen Aarde en ‘Mars-instrumenten’ was we elk aan een andere kant van de Zon staan? Is er dan een speciale communicatie satelliet op het Lagrange punt?
    Of moet verkregen data worden opgeslagen tot Aarde en Mars weer zicht met elkaar maken?

    Groet, Paul

    • Dan gaat het personeel op vakantie 🙂 https://mars.nasa.gov/news/2904/sol-1755-getting-ready-to-disappear-behind-the-sun/

      En die rotorbladen…..het ging toch om het verschil tussen een heli en een drone, de vraag van de topicstarter? Beiden zullen dezelfde problemen op moeten lossen lijkt me, inclusief de zandstormen die je noemde. De as van de rotor zal wel door een magnetisch veld op zijn plaats gehouden worden…contactloos en geen last van grote temperatuurverschillen. Koolborsteltjes hebben ze ook al een eeuw niet meer. En de atm mag dan ijler zijn…gemiddeld is diens temp min 60 C (van min 125 op de polen tot plus 20 in de zomer aan de evenaar). Denk niet dat koeling van een motortje problemen op gaat leveren. De overtollige warmte kan zelfs welkom zijn om andere kwetsbare delen tegen de extreme koude te beschermen….scheelt weer een kachel meesjouwen 🙂

      • Oh, en Mark moet niet klagen….die had tenminste nog piepers….dr zijn er zat op Aarde die helemaal niets te eten hebben 🙂

      • Obelix Obelix zegt:

        Verschil tussen heli en drone? In mijn beleving is er geen verschil tussen heli’s en drones….. misschien qua grote en/of de besturing op afstand? De techniek is een min of meer horizontaal rotorblad(-en) welke lift genereert door rond te draaien.

        Dat de nauwelijks aanwezige Mars-atmosfeer veel kouder is dan de aardse, wil niet zeggen dat de koeling van de motor beter gaat. Ik denk dat dat nog wel een puntje van aandacht is voor een Mars-motortje. Over het algemeen genereren motoren meer warmte(bijproduct) dan voortstuwing. Om van het te veel aan warmte af te komen heeft de natuur ons 3 methoden gegeven. Radiatie, geleiding en convectie. Voor koeling van dat motortje kun je radiatie en geleiding wel weg strepen, lijkt mij. Dus zal de warmte aan die ijle atmosfeer moeten worden afgegeven. Misschien dat de rotorbladen ook als koelvin zullen dienen?

        Groet, Paul

Laat wat van je horen

*