19 maart 2024

Infografiek en video over Kepler-186f

Credit: NASA Ames/SETI Institute/JPL-Caltech

Vandaag maakte de NASA bekend dat men met de Kepler ruimtetelescoop een exoplaneet heeft ontdekt, genaamd Kepler-186f,  die de afmeting van de aarde heeft en die in de levensvatbare zone rondom z’n centrale ster, een dwergster van klasse M, ligt, waar water in vloeibare vorm kan voorkomen. Hieronder een infografiek over Kepler-186f en het planetensysteem waar het deel van uitmaakt, daaronder een video waarin het systeem wordt getoond.

Facts about planet Kepler-186f.Source SPACE.com: All about our solar system, outer space and exploration. Credit: Karl Tate/Space.com

Zoals je hierboven ziet liggen de vier andere planeten bij de ster Kepler-186 niet in de levensvatbare zone, omdat het daar veel te heet is, door de nauwe afstand tot de ster. Dat zijn Kepler-186b, Kepler-186c, Kepler-186d en Kepler-186e, die in 4, 7, 13 respectievelijk 22 dagen om de ster heendraaien en die allen kleiner zijn dan anderhalf keer de afmeting van de aarde. Hier de afbeelding die ook tijdens de teleconferentie van de NASA om 20.00 uur werd gebruikt en die de levensvatbare zone van sterren aangeeft. Omdat Kepler-186 een M-klasse dwerg is, die half zo groot is als de zon, ligt die zone dichterbij de ster dan bij de zon.

ScreenHunter_242 Apr. 17 21.22

Hier vind je alle sheets in PDF-vorm die tijdens de teleconferentie van de NASA zijn gebruikt. Hieronder tenslotte de video over Kepler-186f van het NASA Ames Research Center. Let op: tot 1:15 m hoor je niets, pas daarna is er geluid.

Bron: Space.com.

1. Avatar foto Enceladus zegt

Die grafiek suggereert dat moedertje Aarde maar net in de ‘habitable zone’ zit.
    Is dat echt zo? 149 miljoen kilometer van de zon i.p.v. 150 en de boel zou hier gaan koken?

En is het echt zo dat Mars comfortabel in die zone zit? Ik zou juist denken dat het andersom is: wij zitten er ruimschoots in en Mars zit eerder op het randje…

• Avatar foto Enceladus zegt

De habitable zone in de grafiek bij deze blog geeft m.i. een realistischer beeld voor ons zonnestelsel:

• Zover ik weet ligt venus op ’t randje, aarde precies goed, mars nog binnen de grens. Je kan hier zelf stoeien met een simulator.

• Olaf had er in december deze blog aan gewijd en daar wordt vermeld dat de aarde aan het randje van de leefbare zone ligt.

• Dat is een goed artikel. Het probleem is dat je op twee verschillende manieren naar de leefbare zone kan kijken.

Puur gekeken naar ons zonnestelsel, is die leefbare zone zoals we het meestal tegenkomen. Venus en mars in de zone, de aarde er tussen in. Die leefbare zone heeft alleen maar te maken met het type ster (in ons geval de zon), de leeftijd van de ster, en z’n helderheid. De leefbare zone is natuurlijk geen garantie voor de planeten in die zone dat ze leefbaar zijn. Kijk maar naar venus en mars. Dus of een planeet in de leefbare zone ook leefbaar is, hangt voornamelijk af van die planeet zelf. Bijvoorbeeld de massa (hoe sterk is de zwaartekracht), een magnetisch veld (heeft het die wel of niet). De bepalende factor is, in welk gebied van het stelsel kan water in vloeibare vorm stabiel zijn.

Dat artikel gaat over de aarde in zijn huidige vorm. En als je die een beetje dichter bij de zon zet, kan het inderdaad fout gaan. Maar dat slaat alleen op de aarde en de leefbare zone voor de aarde zoals het nu is.

De leefbare zone voor uitsluitend de aarde wijkt dus af van de leefbare zone van ons zonnestelsel. In het algemeen krijgt de leefbare zone langzaam maar zeker minder waarde. Nu bewezen is dat er een oceaan onder het ijs van Enceladus zit, blijkt maar weer eens dat die zone alleen maar een vorm van tunnelvisie heeft veroorzaakt. Getijdewerking kan een planeet en/of maan ook op een lekkere temperatuur houden zodat vloeibaar water in stabiele vorm aanwezig kan zijn. De tunnel van de tunnelvisie is steeds breder aan het worden 🙂

• Avatar foto Enceladus zegt

Mee eens. Feitelijk hebben we onszelf met die leefbare zone oogkleppen opgedaan, want we zijn gaan zoeken naar planeten met min of meer vergelijkbare omstandigheden als hier op Aarde.

Natuurlijk zou het geweldig zijn om elders leven te vinden dat zich onder soortgelijke omstandigheden heeft ontwikkeld. Maar veel dichter bij huis zou er best wel eens leven op Europa, Enceladus en mogelijkerwijze zelfs op Pluto kunnen voorkomen.

Als we daar leven zouden ontdekken kan moeilijk meer worden volgehouden dat die hemellichamen buiten de leefbare zone liggen. Beter zou het dan ook zijn als de benaming voor die zone wordt aangepast. Iets als ‘Earth-alike habitable zone’. Enceladus ligt daar dan duidelijk buiten, maar hoeft (met vele exoplaneten) niet automatsich verstoken te zijn van leven.

2. Avatar foto Enceladus zegt

Oke, dat had ik kennelijk gemist. Dan zeggen de nieuwste inzichten dus dat wij er maar net in zitten.
    Overigens geloof ik niet dat Mars nu in eens heel comfortabel ruimschoots in de zone zit. Ik denk dat het realistischer is om te zeggen dat de zone gewoon kleiner is dan we eerder aannamen.