19 maart 2024

100 miljoen planeten met complex leven?

Voorstelling van een exoplaneet bij een dubbelster. Credit: NASA / JPL-Caltech / T. Pyle.

Hoeveel leefbare planeten zijn er in de Melkweg? Een interessant vraagstuk, die niet gemakkelijk te beantwoorden is. Toch hebben een aantal wetenschappers een graadmeter ontwikkelt, de Biological Compatibility Index, om te bepalen hoe groot de kans is dat op een bepaalde planeet complex (meercellig) leven zou kunnen ontstaan. Deze index is gebaseerd op variabelen die detecteerbaar kunnen zijn met de huidige staat van techniek. Volgens deze, hoogst suggestieve, index zou ongeveer 11 procent van de bekende exoplaneten een levensindex hebben dat hoger is dan die van de Jupitermaan Europa (waarop het bestaan van leven wordt vermoed). Dat lijkt niet veel, maar na extrapolatie zijn dat nog altijd zo’n 100 miljoen planeten – alleen al binnen de Melkweg. De conclusie luidt dat het ontstaan van complex leven in principe zeldzaam is, maar in absolute aantallen behoorlijk algemeen moet zijn.

Biological Compatibility Index

Bron: Multidisciplinary Digital Publishing Institute

1. Martin Schoenmaker zegt

Voor wie het zich, net als ik, afvraagt staat ESI voor Earth Similarity Index. Voor de overige informatie in de legenda kan je beter naar de bron-artikel surfen (http://www.mdpi.com/2078-1547/5/1/159/pdf-vor) aangezien het plaatje dat hier is bijgevoegd niet meer leesbaar is.