19 maart 2024

Onzichtbaar schild behoedt aarde voor ‘killer-elektronen’

Artist’s impression van de Van Allen-gordels rond de aarde. Ook de ligging van het recent daarin ontdekte ‘elektronenschild’ is aangegeven. (Andy Kale, University of Alberta)

Wetenschappers hebben ontdekt dat zich ongeveer 11.000 kilometer boven de aarde een onzichtbaar ‘schild’ bevindt dat elektronen tegenhoudt die met bijna de snelheid van het licht langs onze planeet suizen. Zulke ‘killer-elektronen’, die vrijkomen bij hevige uitbarstingen van de zon, vormen een bedreiging voor astronauten, satellieten en ruimtestations (Nature, 27 november). De elektronenbarriére is aangetroffen in de Van Allen-gordels, twee donutvormige ringen om de aarde die gevuld zijn met energierijke elektronen en protonen. Hij bevindt zich aan de binnenzijde van de buitenste gordel.Volgens de ontdekkers lijkt het alsof ultrasnelle-elektronen daar op een glazen muur in de ruimte stuiten. Een sluitende verklaring voor het bestaan van die scherpe begrenzing ontbreekt vooralsnog. Er zijn wel aanwijzingen dat de hevigste uitbarstingen van de zon in staat zijn om het schild te doorbreken. Een van de mogelijkheden is dat de ‘plasmasfeer’ van de aarde, een grote wolk van koud, elektrisch geladen gas die duizend kilometer boven het aardoppervlak begint en zich tot op een afstand van vele duizenden kilometers uitstrekt, er iets mee te maken heeft. Verder onderzoek moet uitwijzen of de laagfrequente elektromagnetisch golven die in de deze wolk optreden de elektronen afweren. Bron: Astronomie.nl.

1. Mr. Spock, Shields up!, ^^ I love science!

2. Wat k mij eigen afvraag is dat al die beschermende velden nu op zijn plaats gehouden worden
    door de magnetische, of door de werkelijke noord en zuid pool (aard as).(zie de afbeelding)
    Zou dat namelijk door de magnetische polen op zijn plaats gehouden worden,
    dan hebben we door het verplaatsen van deze polen op den duur een probleem
    doordat we dan minder bescherming genieten.

• Mooi plaatje toch, die afbeelding?
      Maar het is en blijft een ‘artist impression’, en die kloppen meestal dan ook van geen kant.
      – De Aarde heeft een doorsnede van zo’n 12.000 km.
      – De ‘stenen wand’ (in artikel : ‘een glazen muur’) heeft een doorsnede van 22.000km
      De aarde is dus veel te klein geschetst.

De rotatie as van de aarde houdt geen elektronen/protonen in een baan om de aarde. Zoiets kan alleen het aardmagnetische veld doen. [ Ik denk dat de meeste mensen hier toch wel eens een proef hebben gezien van ijzervijlsel op papier met daaronder een magneet? 🙂 Dat is wat het aardmagnetisch veld doet met geladen deeltjes. ]

De Van Allen Gordels staan bij de (magnetische) polen niet zover van de aarde af. Dat toont het plaatje correct.
      Indien één van de magnetische polen zou verhuizen naar … ca. Nederland, om maar wat te noemen, lijkt het me zeer onverstandig om hier te blijven wonen.
      De kans daarop lijkt mij echter minimaal. De magnetische-as en de rotatie-as staan ongeveer in dezelfde richting, en dat is geen toeval !. Wel zwabberen ze aldoor iets om elkaar heen, binnen bepaalde(?) grenzen, en oppert men de mogelijkheid dat de mag. -polen kunnen radicaal omslaan.
      Het gevaar zit er veel meer in dat de zon extreem veel geladen deeltjes onze kant op stuurt.
      Dat gebeurt dan ook nog wel eens, en dan waarschuwt men voor mogelijke uitval van elektronische systemen. 🙂

Satelliet bouwers zullen wel balen dat de geostationaire baan niet binnen de bescherming van de Van Allen Gordels ligt. 😀 [ t’is niet anders… ]

3. @Mardi
    Het lijkt mij dat dit schild van elektronen door het aardmagnetisch veld op zijn plaats wordt gehouden.

Zou het verder niet kunnen dat de elektrische lading van de elektronen in dit schild de elektronen afkomstig van de zon afweert?

4. Theo+Lockefeer zegt

@ goeie vraag rudiev. dit soort berichten geeft (voor mij althans) toch weer voeding aan de EU theorie………

• Avatar foto Stoerecurry zegt

De hele EU was toch allang debunked? Ik wijt die hele theorie aan het gebrek van fantasie van de meeste mensen, het is ook menseigen om alleen maar in de aardse omstandigheden te kunnen denken. En in onze eigen 4 materiaal aggregatietoestanden te kunnen denken. Onder bijzondere toestanden zijn het er namelijk veel meer, en wat voor onze aarde een bijzopndere omstandigheid is, zou een normale omstandigheid kunnen wezen op een andere planeet.

5. @Stoerecurry : als je beweert dat de EU theorie alleen maar in aardse omstandigheden denkt lijkt het me dat je de EU theorie niet kent. Voor zover mij bekent sluit de EU theorie geen “andere” aggregatie toestanden uit.
    Niet dat de EU theorie nu heilig is (dat is geen enkele theorie wetenschappelijk gezien). maar er zitten een aantal interessante elementen in en zolang dark matter en dark energy niet duidelijk zijn is enige voorzichtigheid toch wel geboden.