19 maart 2024

De botsende neutronensterren van GW170817 leverden een hyperzware neutronenster op, géén zwart gat

Credit: LIGO / M.H.P.M van Putten & M. Della Valle

Analyse van de gegevens van zwaartekrachtsgolf GW170817, waargenomen door de twee Amerikaanse LIGO detectoren én de Europese VIRGO detector op 17 augustus 2017, laat zien dat het resultaat van de botsing van de twee neutronensterren niet een zwart gat was, zoals aanvankelijk werd gedacht, maar een hyperzware neutronenster.  Aldus Maurice van Putten (klinkt Nederlands, toch is ‘ie van de Sejong Universiteit in Zuid-Korea) en Massimo della Valle (Osservatorio Astronomico de Capodimonte in Italië). De twee onderzoekers bestudeerden de gegevens van GW170817 met nieuwe technieken en daaruit kwam naar voren dat de kenmerkende ‘chirp’ na het bereiken van het maximum een daling van vijf seconden had. De chirp had een lage frekwentie (eerst 1 KHz, daarna dalend tot 49 Hz) en daaruit leiden ze af dat het resultaat van de botsing van de twee neutronensterren was dat er zich een hyperzware neutronenster vormde, eentje die net zo zwaar kan zijn als twee afzonderlijke neutronensterren. 1,7 Seconde na de zwaartekrachtsgolf werd door de Fermi satelliet ook een stoot gammastraling waargenomen, zoals hieronder te zien. Die uitstoot duurde ongeveer drie seconden, gedurende welke periode de afname van de chirp plaatsvond.

Credit: A.M. Goldstein et al. / M.H.P.M. van Putten & M. Della Valle

‘Normale’ neutronensterren kunnen maximaal de massa van de zogeheten Tolman-Oppenheimer-Volkof limiet hebben, die zo’n 2,17 keer de massa van de zon is. Hyperzware neutronensterren zouden boven die grens kunnen komen en stabiel kunnen zijn. Hier het vakartikel van van Putten en della Valle,  volgend jaar te verschijnen in de Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters (2019), 482.

Credit: LIGO/Virgo.

Twijfels of GW170817 echt wel zwaartekrachtgolven zijn

In navolging van een groep Deense onderzoekers, die twijfelt aan de eerste gedetecteerde zwaartekrachtgolf GW150914, zijn er nu ook anderen die twijfelen aan de laatste detectie, die van GW170817. In dit pas verschenen artikel zeggen ze dat de gedetecteerde electromagnetische straling van de kilonova, die vanaf 1,7 seconde na de zwaartekrachtgolven werd gedetecteerd, niet wijst op een botsing en samensmelting van neutronensterren, maar dat twee witte dwergen botsen en samensmolten. En dus moet er volgens hen iets met de LIGO en VIRGO detectoren iets aan de hand zijn en hebben ze géén zwaartekrachtgolven ontdekt. Nou, daar zal het LIGO-team vast weer iets over gaan roepen binnenkort. Bron: RAS + Backreaction.