19 maart 2024

Wil je ook alerts ontvangen van zwaartekrachtsgolven tijdens LIGO/VIRGO’s O3 campagne?

Credit: LIGO/Virgo Collaboration

De bedoeling is dat eind maart 2019 de Observing Run 3 (O3) start van de twee LIGO detectoren in de VS en de VIRGO detector in Italië (zie het schema hieronder). Het zijn detectoren die zwaartekrachtgolven kunnen waarnemen en tijdens de vorige waarneemcampagne, dat was O2 die op 25 augustus 2017 eindigde, werden zes zwaartekrachtsgolven ontdekt, vijf van botsende zwarte gaten en eentje van botsende neutronensterren. Van al die detecties kregen we pas maanden later het nieuws te horen. Dat zal bij O3 anders zijn, want voor het eerst zal ook het geïnteresseerde publiek in de gelegenheid worden gesteld kort na de detectie een ‘alert’ te krijgen. Omdat de informatie erg technisch is wordt geïnteresseerden eerst gevraagd een checklist in te vullen – zie de bron voor meer info.

Onderhoudsschema van LIGO en VIRGO. Credit: LIGO/Virgo Collaboration

Voor de zwaartekrachtgolven van botsende zwarte gaten is zo’n alert eigenlijk weinig interessant, want behalve dat je dan weet dát er een zwaartekrachtgolf is gedetecteerd – mogelijk is gedetecteerd moet ik eigenlijk zeggen, het duurt een tijdje om detecties bevestigd te krijgen – kan je dan zelf weinig doen. Botsende zwarte gaten leveren alleen zwaartekrachtgolven op, verder niets – het zijn ‘schone’ botsingen. Bij zwaartekrachtgolven van botsende neutronensterren is het anders: die leveren naast zwaartekrachtgolven ook uitbarstingen op in het elektromagnetisch spectrum en dat kan ook in zichtbaar licht. Die alerts zijn dus wel interessant voor geïnteresseerden, want met telescopen en camera’s is er wellicht iets zichtbaar. De verwachting is dat ze tijdens de O3 campagne tot wel 50 zwaartekrachtgolven van botsende neutronensterren zullen detecteren, dus daar zullen vast exemplaren bij zitten wiens EM-straling ook door amateurs kan worden waargenomen. Bron: LIGO.