19 maart 2024

Ceres kent actief ijsvulkanisme vanuit ondergrondse zoutwaterreservoirs

Mozaïek in valse kleuren van het centrale deel van de Occator krater, gemaakt door Dawn. Het zoute pekelwater is rood getint. credit: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Onderzoek met de Dawn ruimteverkenner van de NASA heeft bewijs opgeleverd voor de aanwezigheid van actief ijsvulkanisme vanuit ondergrondse zoutwaterreservoirs op de dwergplaneet Ceres. Tot oktober 2018 bestudeerde Dawn Ceres van zeer dichtbij – zijn laatste baan was slechts 35 km boven het oppervlak. Van daaruit werd met name Occator bekeken, de inslagkrater met de helderwitte vlekken in het midden. Die vlekken (met name Cerealia Facula en Vinalia Faculae) bestaan uit natriumcarbonaat, een verbinding van natrium, koolstof en zuurstof, hetgeen bij eerdere onderzoeken al was gebleken. Alleen was de bron daarvan niet bekend. Maar nu heeft men vastgesteld dat het komt vanuit ondergrondse zoutwaterreservoirs, waar een soort pekelwater opgeslagen ligt. Dit blijkt uit metingen die gedaan zijn aan het zwaartekrachtsveld van Ceres, waarbij diens interne structuur kon worden bepaald. Het reservoir is ongeveer 40 km diep en honderden kilometers breed – de Occator krater zelf is 92 km breed. Gisteren verschenen er diverse artikelen over in de tijdschriften Nature Astronomy, Nature Geoscience en Nature Communications.

Animatie van de Occatorkrater. Klik op de afbeelding om de animatie te starten. credit: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA.

De heldere vlekken in Occator blijken nog erg jong te zijn, minder dan twee miljoen jaar. Dat er zout water op de oppervlakte van Ceres is betekent dat de dwergplaneet nog steeds geologisch actief moet zijn, want het water zou binnen een paar honderd jaar moeten dehydrateren. Dat er nog steeds water voorkomt betekent dat het telkens moet worden aangevuld. Dat gebeurt via scheuren in de korst in Occator. De krater is ongeveer 20 miljoen jaar geleden ontstaan door de inslag van een groot object. Daarbij moeten de scheuren zijn ontstaan, die reikten tot het ondergrondse zoutwaterreservoir. Bron: NASA.