27 april 2024

UV-straling van zware sterren verhindert ontstaan Jupiter-achtige planeet

Trapezium

De protoplanetaire schijf d203-506 (linksonder) heeft zoveel last van de uv-straling van zware sterren in het Trapeziumcluster (rechtsboven) dat een Jupiter-achtige planeet-in-wording niet gevormd kan worden. (c) NASA/STScI/Rice Univ./C.O’Dell et al. (overzicht); O. Berné/I. Schroetter/PDRs4All (inzet)

Een internationaal team van wetenschappers met daarbij onder andere Alessandra Candian (Universiteit van Amsterdam) en Xander Tielens (Universiteit Leiden) heeft met behulp van ruimtetelescoop Hubble en het ALMA-observatorium aangetoond dat uv-straling van zware sterren kan verhinderen dat planeten ontstaan. De onderzoekers publiceren hun bevindingen op 1 maart in het vakblad Science.

Het team bestudeerde de Orionnevel, een bekende kraamkamer van sterren. De sterrenkundigen ontdekten dat een Jupiter-achtige planeet-in-wording in de protoplanetaire schijf d203-506 niet gevormd kon worden doordat zware sterren in het Trapeziumcluster in de buurt intense uv-straling produceren. De uv-straling zorgt ervoor dat gas uit de protoplanetaire schijf wordt gestoten. Daardoor is er te weinig gas over om een planeet te vormen.

Wetenschappelijk artikel
A far-ultraviolet-driven photoevaporation flow observed in a protoplanetary disk. Door: Olivier Berné et al. Science, 1 maart 2024.

Bron: Astronomie.nl.