26 april 2024

Astrofotografie

Home Forums Astrocorner Astrofotografie

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 49)
  • Auteur
    Berichten
  • #64355

    Hoi Rudiev,

    Dank voor je reactie. Het helemaal inzoomen wat ik deed, had ik gelezen in een van de linkjes van Monique. Enne, ik heb geen DSLR. Dat was ook het probleem bij het vinden van informatie.

    Ik ben best bedreven in het googelen (al zeg ik het zelf) en bij het zoeken kwam ik juist steeds maar weer adapters tegen die bedoeld zijn voor DSLR’s. Waar ik naar op zoek ging, was een elegante wijze om afocal opnamen te maken, door het gewone oculair dus.

    Ik heb het vermoeden dat ik er verstandiger aan doe om te investeren in andere aparatuur. Zo vond ik oa het advies dat voor het fotograferen van planeten het beste een webcam gekocht kan worden. Voor deepsky is een DSLR weer meer geschikt. Om toch lekker te blijven prutsen met een compact camera (of zelfs mijn iPhone) denk ik dat ik gewoon zo’n adapter die monique aanraadde ga kopen.

    Een betere mount is ook een goede investering. Ik heb nu geen volgmotor en tevens is mijn mount nogal gammel. Een klein zuchtje wind doet de telescoop al wiebelen. Maar als ik dan een nieuwe mount koop, begin ik ook te denken aan een andere telescoop. Een Casagrain telescoop op een EQ montering lijkt me praktischer dan een Newton.

    Die laatste conclusie trok ik trouwens na het kijken van de Youtube serie over Astrofotografie van Forrest Tanaka. Zeer interessante materie en een aanrader om eens te bekijken (duurt even maar dan heb je ook wat) 😉

    Dank voor het meedenken in ieder geval en als er nog meer tips zijn, blijf ze maar spuwen! Heerlijk al dat enthousiasme!

    #64356
    Monique
    Sleutelbeheerder

    @Rudie
    Dat is het enige minpuntje van mijn Canon Ixus 220HS camera n.l dat zodra je gaat filmen, gaat het automatisch en valt er niks naar keuze in te stellen. Ik kan er wel tijdens het filmen mee inzoomen. Dat schijnt niet bij alle camera’s te kunnen.

    Zodra ik foto’s ga maken kan ik van alles instellen. Zelfs als het nacht is lijken de foto’s wel bij daglicht genomen met ISO 3200 (eventueel de optie: selecteren van het beste beeld.
    Ik heb het er al eens met mijn telescoopvriend over gehad of ik daar iets aan kon doen. Hij had het over een site met een programmaatje waardoor je de originele instellingen van de camera kon veranderen (soort cheat)
    Ik durfde dat niet met mijn (toen nog) nieuwe camera. Ik had even gegoogeld of daar reviews van waren. Sommigen hadden de ervaring dat daardoor niet alle andere opties meer goed werkten.

    Ik denk dat Martin’s camera met die van mij vergelijkbaar is.
    Misschien is de mijne nog wat dunner/lichter. Ik zoom meestal iets verder dan de helft in. Bij mijn 40mm oculair zoom ik helemaal in. Doe ik dat niet, dan zie je echt dat ik door het oculair aan het filmen ben. Wat ook een voordeel is bij het filmen door het oculair. Ik weet niet of zo’n zware DSLR nog door mijn telescoop getrokken kan worden.
    Dat zal ik (als ik hem heb) vanzelf wel merken.

    #64357
    rudiev
    Deelnemer

    @Martin
    Nieuwe apparatuur kan volgens mij nogal prijzig worden als ik zo de prijzen van een goede camera en telescoop zie. Kan je niet beter eerst gewoon een goede dslr camera kopen om te kijken wat je alsnog met deze telescoop kan? Misschien met wat verbeteringen, oa een betere mount, kan je misschien al veel betere foto’s nemen. Is een volgmotor echt een must of eerder een (dure) gimmick? 🙂 Maar nogmaals, ik heb er verder weinig verstand van dus misschien zeg ik wat raars nu haha
    Foto’s met een telefoon nemen lijk me helemaal lastig. Het beeld in je telescoop kan al bv bewegen door atmosferische verstoringen, een telefoon blijft dan automatisch scherpstellen en dat kan dan volgens mij juist een nadeel zijn, of niet? En optisch zoomen zit er al helemaal niet in.. ja tenzij je zo’n samsung telefoon als arie heb. 🙂
    Waarom zou een webcam beter moeten werken dan? Als techneut kan ik je vertellen dat webcam’s meestal maar weinig megapixels hebben. Full hd klinkt allemaal leuk, maar je heb maar 2,1 megapixel nodig voor die resolutie. Zoomen zal ook wel niet veel zijn, als het al automatisch is en optisch kan je meestal ook wel vergeten. Daarbij heeft een webcam niet veel instellingen zoals je die op een camera kan vinden. Ik denk dan ook dat een betere camera ook veel betere video’s kan maken dan een dure webcam.

    @Monique
    Ok, het is duidelijk. Je camera heeft maar 1 filmstand en die zal wel gericht zijn op het filmen met daglicht, dus een lage iso waarde. Dat zou verklaren waarom je filmpjes in het donker zo donker uitvallen, te korte belichting per frame.
    Ja met veel licht wordt een lage iso waarde aangeraden, 100 of desnoods nog lager, in het donker heb je weer een hogere iso nodig, omdat je dan langer belicht.
    Met het hacken van je camera zou ik dan maar uitkijken, het zou zonde zijn als je hem onbruikbaar maakt. 🙂

    Als noob heb ik nou al wat verschillende type telescopen voorbij zien komen en geen idee wat het verschil is en welke beter is voor welke situaties. Het volgende filmpje maakte het allemaal ietsjes duidelijker in een korte tijd zonder dat je veel tekst hoeft te lezen.

    #64367

    Weer wat moois gevonden: Astroclip

    Enne, Rudiev een webcam heeft als grote voordeel dat het mooi licht is en makkelijk aan een telescoop verbonden kan worden. Daarnaast is een webcam een middel om heel veel frames van hetzelfde voorwerp te maken die daarna gestacked kunnen worden om tot verbluffende resultaten te komen:

    Of zo’n stacking proces uitgelegd met een Youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=5yUNMnIBOVM

    #64655

    Ik ben weer lekker bezig. Helder vanavond!

    Het rechterdeel van deze foto is gemaakt middels de website http://svs.gsfc.nasa.gov/cgi-bin/details.cgi?aid=4236 waar je de exacte maangestalte kan opvragen. Door te klikken op de afbeelding kan je vervolgens een download binnenhalen met daarop de bekendste kraters aan de terminator voorzien van een label.

    Het linkerdeel is wat ik met mijn eerder genoemde houtje-touwtje (bijna letterlijk) oplossing gemaakt heb gebruik makend van een Canon SX220HS en mijn 114mm Newt.

    #64672

    Ik kom weer even opscheppen over mijn fotografische avon(t/d)uren hoor… voor wie het leest… en voor wie het interesseert 😉

    Gisteren o.a. met mijn houten contraptie in de weer geweest wat de maanfoto hierboven opleverde. Ook heb ik geprobeerd om te filmen. Ik was namelijk erg benieuwd of ik het voor elkaar kon krijgen om meer detail te voorschijn te toveren met wat digitale nabewerking met behulp van het programma Registax. Dat programma is, zoals ik het begrijp, door een Nederlander gemaakt. Cor Berrevoets staat er in de ‘about’ en een boel hulp uit Belgie, Ukraine, Frankrijk en Amerika.

    Eerder gaf ik aan RudieV al een voorbeeld van dit ‘stacken’:

    Ik was benieuwd hoever ik kon komen met mijn gepruts. Ik ben niet ontevreden en ben benieuwd wat voor plaatjes ik kan schieten wanneer ik mijn apparatuur upgrade en de telescoop eens collimeer.

    Hieronder mijn versie:

    #64767

    Toch maar eens wat zaken besteld. Ik heb nu deze camera adapter besteld: http://eu.telescope.com/Orion-SteadyPix-Deluxe-Camera-Mount/p/103542.uts

    Deze is naar verluid makkelijk voor het oculair weg te klappen zonder dat de afstelling van je camera verandert.

    Ook heb ik een electrische focusser besteld aangezien ik hoop daarmee veel beter te kunnen focussen zonder de telescoop helemaal te ontregelen.

    En omdat mijn telescoop vast wel beter kan heb ik maar eens een laser-collimator gekocht via Marktplaats.

    Ook moet ik nodig eens mijn spiegels schoonmaken. Doordat ik de dop voor het oculair-gat mis zit ik door een laag stof heen te kijken vermoed ik…

    Verder zit nog erg te twijfelen of ik mijn oculairen ga vervangen. Heb nu 20mm, 10mm en 5mm en een maanfilter. Ik denk dat de kwaliteit van deze oculairen ver beneden peil ligt. En om bij oculairen te blijven, ben ik benieuwd of een Barlow voor mij uitkomst kan bieden om foto’s zoals die van Jupiter nog iets dichterbij te kunnen halen…

    Mocht je dit lezen en denken, die Martin heeft dit-en-dit nodig, laat me dat dan vooral weten!

    Oh en als laatste linkje het filmpje waaruit ik middels registax de Jupiter foto uit mijn vorige post gemaakt heb.

    #64769
    Monique
    Sleutelbeheerder

    #64770
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Toch raar dat ik alweer geen reactie kan plaatsen. Nu niet met de melding:
    ” Fout: Gedupliceerde reactie gedetecteerd, blabla”

    ZUCHT, wat zou er de volgende keer staan?

    Aha…niet meer dan 3 zinnen dus

    #64772
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Test

    Het ziet er vergeleken met je eerste plaatje echt stukken beter uit. Je bent ineens zo enthousiast bezig, dat ik mij haast ga afvragen waarom je er destijds mee gestopt was.

    #64777

    Aaaaaaaaaaaaaarghhhh…. Akismet is te slim 😉 Mijn bewerkte reactie wordt direct weer ‘onzichtbaar’ gemaakt…

    #64778

    Dan maar zo…

    #64801
    Monique
    Sleutelbeheerder

    Aha, dan weet ik dat ook weer Martin 😉

    Bij jou werkt de Astrocorner dus ook niet optimaal.
    De (Astro)corner kan beter vervangen worden door (verstopt)’Astro-afvoerputje’

    #64810

    Hahaha prachtig gifje!

    Arie heeft de Anti-spam software vervangen, en de hoop is dat wij nu probleemloos hier kunnen posten en dat de blog geen overvloed aan spam ontvangt. The best of both worlds 😉

    #64811

    Eerste speeltje is binnen en gemonteerd. Moet alleen nog zelf even iets knutselen om het op mijn telescoop passend te maken. Ik heb uiteraard niet een telescoop van het merk Konus.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 49)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.