20 augustus 2017

Planeten kunnen sterren ‘vervuilen’

Interne structuur van de Zon en een rode reus

Sinds 1995 weten sterrenkundigen dat er rond andere sterren ook planeten draaien, de inmiddels welbekende exoplaneten. Men weet ook al bijna tien jaar dat planeten vooral voorkomen bij sterren die veel ijzer bevatten. Sterren met planeten blijken ongeveer twee keer zoveel metalen1

1. sterrenkundigen noemen alles wat zwaarder is dan waterstof en helium al metalen []

1. maisam zegt:

ik snap er niks van kunnen jullie dat even voor een kind van groep

6 uitlegggen????????????????????????????????????????????

2. Sterren bestaan vooral uit de twee lichtste elementen in het heelal: waterstof en helium. De stofschijven rondom jonge sterren bevatten veel zwaardere elementen (door sterrenkundigen metalen genoemd) en die stofschijven, waaruit planeten kunnen ontstaan, blijken de sterren met die metalen te kunnen vervuilen. Bij grote sterren zoals rode reuzen is dat niet meer te zien, omdat die van binnen nogal borrelen en de vervuiling over de hele ster wordt uitgesmeerd. Duidelijk zo?

3. Wat een intressante dingen allemaal. Ik doe al wat ervaringen op via Sky. Ook zoek ik informatie op als ik het nodig heb. Maar een ding vraag ik mij nog altijd af, ik weet niet of je ooit Sky hebt gebruikt, [Zit in Google Earth] maar als ik een rode reus opzoek of wat dan ook, dan zijn ze soms blauw. Weet jij hoe dit komt, want zonnen zijn toch meestal gewoon rood?

Mvg,