21 oktober 2017

Magnetars beven anders dan gedacht

Schets van een magnetar

De Amsterdamse sterrenkundige Anna Watts (UvA) en haar Amerikaanse collega Andrew Steiner (Michigan State University) hebben ontdekt dat trillingen op magnetars als gevolg van sterbevingen, verband houden met bewegingen van de korst en niet met activiteit in de kern van de neutronenster. Ze stellen dat de atoomkernen in de korst van de magnetar minder protonen en meer neutronen bevatten dan eerder werd gedacht. De onderzoeksresultaten zijn op 30 oktober gepubliceerd in Physical Review Letters. Magnetars zijn jonge neutronensterren met een ultra-sterk magnetisch veld, zo

1. Het gaat om Variaties in de straling.

‘In ons nieuwe model verbinden we de röntgenvariaties met een frequentie van 20 Hz en lager met de korst van de neutronenster en niet met de kern. Ons model staat daarnaast een hogere massa toe, meer in lijn met theoretische verwachtingen.’

De frequentie van Röntgenstraling is hoog, anders is het geen Röntgenstraling natuurlijk.

X-rays have a wavelength in the range of 10 to 0.01 nanometers, corresponding to frequencies in the range 30 petahertz to 30 exahertz (3 × 1016 Hz to 3 × 1019 Hz) and energies in the range 120 eV to 120 keV.

2. 10^16 Hz to 3 × 10^19 Hz

3. Magnetars jonge pulsars, Adrianus V?

PSR J1846-0258 wordt toch beschouwd als uitzondering op de regel, als een soort bevestiging van de voorheen als kosmische objecten verschillend geachte pulsars en magnetars?

(PSR J1846-0258 = slechts 884 jaar oud, 3,1 omdraaiingen per seconde maar met voor magnetars eigen uitbarstingen)