17 augustus 2017

Weer enkele lage-massa planeten ontdekt bij zonachtige sterren

61 Virginis

Ze zullen niet in ieders lijstje staan van favoriete sterren, maar 61 Virginis en HD 1461 zijn twee bijzondere sterren die het vermelden waard zijn. Bij beide zijn namelijk door een internationaal team van sterrenkundigen onder leiding van Steven Vogt (University of California, Santa Cruz) en Paul Butler (Carnegie Institution of Washington) enkele exoplaneten aangetroffen met lage massa. In het geval van 61 Vir, een ster in het sterrenbeeld Maag (Virgo) 27,8 lichtjaar van ons vandaan die erg veel op onze zon lijkt, zijn het drie exoplaneten, 61 Vir b, c en d. Twee daarvan worden super-aardes genoemd, vanwege hun massa: 61 Vir b is 5 keer zo zwaar als de Aarde, c is 18 keer zo zwaar. 61 Vir d is weer erg zwaar: bijna 23 aardmassa’s. Ter vergelijking: Jupiter is 300 aardmassa’s op de keukenweegschaal en Uranus 15. Het drietal ontdekte exoplaneten draait rondjes om 61 Vir in 4, 28 respectievelijk 123 dagen. Aan de grafiek hieronder – waarin ter vergelijking het zonnestelsel is getekend – kan je zien dat die korte omloopbanen niet voor niets zijn: de afstanden van de planeten tot de ster zijn erg klein. Ergo: het is bloedheet op die planeten, dus leven zullen we er niet zo snel aantreffen.
De banen van 61 Vir b, c en d