22 oktober 2017

Ooooh, helemaal de verjaardag vergeten van SGR 1806-20

De lokatie van SGR 1806-20

Tssss, Adrianus shame on you, ben je helemaal de verjaardag vergeten van SGR 1806-201. Huh, SGR 1806-20? Nooit van gehoord, hoor ik jullie al denken. Ja, dat kan wel kloppen, want de uitbarsting van deze magnetar in het sterrenbeeld Boogschutter op 27 december 2004 heeft nooit op de voorpagina’s van de kranten gestaan. Logisch ook, want een dag eerder,

1. SGR staat voor soft gamma repeater. []

1. Mooi dit artikel over SGR 1806-20. Magnetars zijn beesten.

Alleen de zin "Betekent dus dat die fotonen dwars door het metaal van Swift heendrongen en de detectoren bereikten." is niet helemaal correct.

Fotonen kunnen niet door vaste stoffen heen, maar de energie wordt opnieuw uitgestraald. Net zoals licht door water beweegt. De fotonen van intrede zijn niet dezelfde als die bij het uittreden.

• Bedankt voor je compliment. Wat die fotonen betreft weet ik het nog niet. Röntgenfotonen dringen door weefsel heen, dus waarom zouden ultra-energierijke fotonen niet dwars door het metaal van Swift heen kunnen dringen? Kosmische deeltjes zoals protonen kunnen ook honderden meters dwars door de aardkorst heen, dus waarom kunnen gamma-fotonen het kunstje ook niet flikken? Overigens, om nóg maar eens een indicatie te geven hóe energierijk de uitbarsting was: de Russische Helicon-Coronas-F satelliet zag de uitbarsting ook. Hij zag niet direct de fotonen afkomstig van SGR 1806-20, maar de reflectie daarvan op het maanoppervlak. Ding dong 😯

• Hannes, nog even ter aanvulling. Ik heb het wetenschappelijk artikel over de uitbarsting van SGR 1806-20 erbij gehaald en daar staat het volgende in: "As Swift was oriented at the time of the main spike, the SGR illuminated the detector at an angle of 105 degrees from the center of the field of view. At this angle, the -rays passed through or were scattered by the body of the spacecraft, the tube of either the X-Ray Telescope (XRT) or UV and Optical Telescope UVOT (depending on detector location) and a graded-Z shield behind the detector plane." Bron: D.M.Palmer et al.

2. Gamma-straling (ultra intensieve fotonen) kunnen zich als golf door een medium verplaatsen. Daarbij wordt een foton geabsorbeerd en weer uitgestraald door een atoom volgens de QM vaste stoffen. Dit absorberen veroorzaakt het verschil in snelheid wat weer de oorzaak is van de brekingsindex van bijvoorbeeld water.

De grap bij QM is dat het foton van intrede niet dezelfde is als bij uittrede.

Populaire schrijfwijzen doen het wel voorkomen dat dit het geval is. In het artikel wordt duidelijk melding gemaakt van gamma-straling (golven) terwijl jij het hebt over fotonen. Dan benadruk je het "deeltjes" karakter van licht, terwijl hier de nadruk ligt op het golfkarakter. Lijkt een futiel verschil, maar is het niet.