19 augustus 2017

Over een weekje zijn weer de Landelijke Sterrenkijkdagen

Yep, daar moet je doorheen kijken

Nog zeven nachtjes en dan is het weer zo ver: in het weekend van 19 t/m 21 maart worden in Nederland voor de 34-ste keer de jaarlijkse Landelijke Sterrenkijkdagen gehouden. Op een 60-tal plaatsen door heel Nederland is jong en oud welkom om een blik door een telescoop te werpen. Het publiek kan zo op informele wijze kennis maken met de wereld van sterren en planeten. Bij helder weer zijn de kraters op de maan, de ringen van Saturnus en de poolkappen op Mars te zien. De maan is dit weekend te zien als een mooie sikkel aan de avondhemel, vlakbij de open sterrenhoop Pleiaden in het sterrenbeeld Stier. Met behulp van een verrekijker zijn op de maan al enkele kraters zien, maar een kleine telescoop toont er vele tientallen of zelfs honderden. Hoog aan de zuidelijke hemel staat de rode planeet Mars, tussen de sterrenbeelden Tweelingen en Kreeft. Met het blote oog lijkt Mars op een heldere, oranjerode ster. In de telescoop is het een kleine roodachtige bol. Bij voldoende vergroting kunt u details zien, zoals een witte poolkap en donkere vlekken midden op de planeet. De planeet Saturnus staat in het sterrenbeeld Maagd, en is zeer opvallend als de helderste ster aan de oostelijke hemel. Saturnus heeft een fraaie ring die zelfs in kleine telescopen al goed is te zien. Behalve die ring toont een kijker ook