17 oktober 2017

Kalm aan, Betelgeuze ontploft echt niet in 2012!

De ster Betelgeuze

Als ik vandaag zo de berichten op internet mag volgen – zoals deze en ook deze1 – heb ik de indruk dat we onze koffers moeten pakken, want de rode superreus Betelgeuze, een enorme ster in het sterrenbeeld Orion, staat op het punt van exploderen in een catastrofale supernova en het jaar waarin deze verschrikkelijke doomsday gaat gebeuren is…. tatatarat

1. en ik krijg net door dat ook het AD zich er schuldig aan maakt. Thanx @nopmobiel. []

1. Fabricius zegt:

Toch blijft het spannend. Voor de zekerheid kijk ik elke heldere avond toch maar even. Wacht even…. ja, hij staat er nog.

2. Volgens hipparcos (http://www.rssd.esa.int/index.php?project=HIPPARCOS&page=hipsearch, zoek op HIP ID 27989) is de paralax van betelgeuze 7,63 miliarcsec oftwel 0,00763 arcsec.

Dat levert een afstand op van 1/0,00763 = 131,06 parsec.

1 parsec = 3.26 lichtjaar dus dit komt overeen met 427,26 lichtjaar.

Wiki Nederland – Wiki Engeland 1 – 0 😉

• Dat is nog maar de vraag. De afstand van 197 pc is de uitkomst van vrij recent onderzoek (2008), door data te combineren van Hipparcos en VLA. Publicaties die daarna zijn verschenen houden serieus rekening met de mogelijkheid dat de afstand inderdaad groter is dan de waarde van 131 pc uit de oudere, originele Hipparcos catalogus. Afwachten wat Gaia zal meten. 🙂

3. Fabricius zegt:

Gelukkig ver genoeg om een mooi schouwspel te krijgen zonder dat we het warm krijgen. De veilige afstand voor een supernova wordt geschat op 160 tot 200 lichtjaar. Er is maar één andere supernovakandidaat (leuk Scrabble-woord) bekend die dichterbij staat:

4. En zelfs dan duurt het nog 430 jaar voordat eventuele gammastralen, etc. hier zijn. Dus koffers pakken zou in dat geval pas hoeven over 4-5 generaties.

5. Fabricius zegt:

@Pee

Pak de inmiddels uitgepakte koffers dan toch maar weer in. Als die gammastralen 4-5 generaties geleden vertrokken zijn kunnen we er vanavond last van krijgen.

6. Olaf van Kooten zegt:

@ Adrianus: Ha, Eta Carinae! Daar zeg je me wat! Je kunt over de hype rondom Betelgeuse zeggen wat je wilt, maar er is inderdaad een kans dat een ster binnenkort (zelfs op menselijke schaal) 'kaboem' gaat. Maar dat is dan wél Eta Carinae! Gelukkig staat deze ster te ver weg om schade te berokkenen (tenzij de straal van de gammaflits, waarmee deze supernova waarschijnlijk gepaard zal gaan, precies op de aarde gericht staat). Maar Betelgeuse? Nee, die gaat nu niet klappen. Over enkele honderdduizenden jaren wellicht, wat nog steeds 'binnenkort' is, maar dan op geologisch/kosmische schaal).

7. Sebastiaan zegt:

Beetlejuice.. Beetlejuice.. Beetlejuice

8. Sebastiaan zegt:

Hebben ze de Beetlejuice Piramide nou al gevonden of…