22 oktober 2017

Raadsel ‘monstersterren’ in cluster R136 opgelost

In 2010 ontdekten sterrenkundigen in de open sterrenhoop R136 – gelegen in de Grote Magelhaense Wolk, een begeleider van het Melkwegstelsel – vier megazware sterren, waarvan de grootste meer dan 300 keer zo zwaar als de zon is. De vraag was sindsdien hoe dergelijke monstersterren kunnen bestaan, want stermodellen gaven aan dat sterren theoretisch gesproken niet zwaarder kunnen zijn dan pakweg 150 zonmassa’s. Nu blijkt uit berekeningen van een team sterrenkundigen onder leiding van

Wow 300 zonnemassa’s! Hoelang zouden die leven? Minder dan een miljoen jaar wellicht? Het zou mooi zijn als 1 van deze monstersterren binnenkort (naar menselijke maatstaaf) als supernova zou ontploffen. Volgens de theorie zou dit een pair-instability supernova kunnen zijn. Zo’n supernova laat helemaal niets achter (geen compact degeneratief object bv. neutronenster of zwart gat), zou een mooi moment zijn om die theorie te testen.

2. Ja, dat soort sterren leven conform het Pepsi-adagium “live life to the max“, dus grote kans dat ze inderdaad na een paar miljoen jaar uit elkaar knallen. Wat je zegt, dergelijke pair-instability supernova zijn de meest waarschijnlijke kandidaten daarvoor.