16 augustus 2017

Zondag 10 maart 2013: Astrobeurs op Sonnenborgh in Utrecht

sonnenborgh
Op zondag 10 maart 2013 organiseren Sonnenborgh – museum & sterrenwacht en Stichting ‘De Koepel’ voor de zevende keer een astrobeurs. De astrobeurs is er voor jong en oud, voor beginners en gevorderde amateurs, voor telescoopbezitters en voor hen die overwegen een kijker aan te schaffen of zelf te bouwen. Van 12.00 tot 17.00 uur is er een gevarieerd programma met voor elk wat wils.

Er zijn diverse korte voordrachten, van ongeveer een half uur:

13.00 uur: Edwin Mathlener – Het kiezen van kijker en montering
Een presentatie voor beginnende waarnemers.

14.00 uur: Carlo Jenniskens – Visueleperceptie van deepsky
Wat doet ons oog tijdens het waarnemen; een optometrist legt uit. (Zie uitgebreide samenvatting lager op deze pagina.)

15.00 uur: Jan van Gastel – Het modificeren van een Dobsonkijker
De Dobsonkijker is meestal een grote, maar nogal basic kijker. Hoe haal je meer uit de kijker door hem bijv. te motoriseren of te optimaliseren voor planeten?

16.00 uur: Roy Keeris – Noorderlicht in Nederland
Met het zonnemaximum voor de deur neemt de kans om in Nederland poollicht te zien toe. Hoe weet je wanneer het te zien is? En hoe kun je het waarnemen en fotograferen?

Diverse Nederlandse firma’s presenteren hun telescopen en toebehoren: Astro Products, Ganymedes, JTW Astronomy, MESU en Robtics. Kom kijken naar nieuwe producten en beursaanbiedingen.

1. Ik ga!! Wie gaat ook/ danwel “er mee”??

2. Jan (H) zegt:

Ik had graag willen gaan, maar moet zondagmiddag naar zuid-Duitsland, Boblingen, voor een week training van m’n werk.

3. stefan zegt:

Ik ga zeker! Kan niet wachten