19 oktober 2017

Kepler-69c: dat maakt drie ‘super-aardes’ in de leefbare zone er bij!

Impressie van de super-aarde Kepler-69c

Naast de twee exoplaneten Kepler-62e en -62f is er nog een derde exoplaneet ontdekt, die zich in de leefbare zone van zijn ster bevindt en die de omvang van een ‘super-aarde’ heeft: Kepler-69c. Dit nieuws werd vandaag bekendgemaakt door de NASA, in wiens opdracht de Kepler ruimtetelescoop al een paar jaar meer dan 160.000 sterren in de sterrenbeelden Lier en Zwaan continue in de gaten houdt. De ster Kepler-69 is qua omvang, massa en lichtkracht vergelijkbaar met de zon en heeft ook diens spectraalklasse, G genaamd.

Hij staat 2700 lichtjaar van ons vandaan, in het sterrenbeeld Zwaan. Er draaien twee exoplaneten omheen, Kepler-69b en -69c. Hiervan is Kepler-69c de ‘super-aarde’, z’n omvang is 60% groter dan dat van de aarde. De planeet draait in 242 dagen om de ster, hetgeen vergelijkbaar is met de omloop van Venus. Hij bevindt zich in de leefbare zone van Kepler-69, de zone rondom de ster waar het warm genoeg is om water in vloeibare vorm te laten voorkomen. Of er echt water op Kepler-69c voorkomt – zoals het geval is bij Kepler-62e en -62f