21 augustus 2017

Het detecteren van biosignalen op verre planeten

exoplanet general Gliese 581e

Het leven op aarde heeft grote invloed op de samenstelling van de atmosfeer. Fotosynthese is uiteindelijk verantwoordelijk voor het hoge zuurstofgehalte en de dikke ozonlaag. Microben produceren methaan en stikstofoxiden, terwijl zeewieren chloromethaan uitstoten. Deze chemische stoffen vormen, als ze in voldoende hoeveelheid aanwezig zijn, indicatoren voor het leven – zogenaamde biomarkers. Als deze biomarkers worden aangetroffen in de atmosfeer van een exoplaneet, zou dat in principe een teken van buitenaards leven zijn.

Hoewel biomarkers nog niet zijn aangetroffen bij een exoplaneet, aangezien het signaal ervan ontzettend zwak is, zou de nieuwste generatie telescopen (zoals de Europese Extremely Large Telescope) in staat moeten zijn om deze te detecteren. Om dit te testen, heeft men gebruik gemaakt van computermodellen om een bepaald gehalte van een biomarker te simuleren bij een exoplaneet. Door gebruik te maken van een spectrale analyse, moeten deze biomarkers in principe te vinden zijn.

Chemische stoffen in de atmosfeer van een planeet be