16 augustus 2017

Zóóó klein is de Melkweg vergeleken met IC 1101

IC-1101-Melkweg

IC 1101 is een supergroot elliptisch sterrenstelsel, gelegen in het hart van de cluster van sterrenstelsels genaamd Abell 2029. Het bevindt zich 1,07 miljard lichtjaar van ons vandaan en het ligt in de richting van het sterrenbeeld Maagd (Virgo). Ondanks de grote afstand tot de aarde ontdekte William Herschel IC 1101 al in 1790 en dat is mede te danken aan het feit dat het stelsel met zijn diameter van 6 miljoen lichtjaar op dit

1. Opzoeken: elliptisch

1.elliptisch
    elliptisch bijv.naamw.Uitspraak: [É›’lɪptis] 1) met de vorm van een uitgerekte cirkel Voorbeeld: `Een elliptisch sterrenstelsel heeft de vorm van een ellips.`Synoniemen: ellipsvormig, ovaal elliptische trainer (fitnessapparaat waarbij j…
    Gevonden op http://www.woorden.org/woord/elliptisch

2.elliptisch
    ellipsvormig
    Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/elliptisch

3.ELLIPTISCH
    1) Eirond 2) Eivormig 3) Langwerpig rond 4) Ovaal
    Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/ELLIPTISCH/1

aan u redactie :
    2D plat zoals ongeveer de melkweg
    of 3D gevuld zoals een bolhoop. ?

Normaal gesproken 3D als een bolhoop. Sommige “elliptische stelsels” zijn eigenlijk lensvormige stelsels, dus 2D, maar die twee kun je vanaf een afstand niet van elkaar onderscheiden (dezelfde helderheids-verhouding tussen kern en buitendelen).

Wow, dat is zo groot als de hele Lokale Groep? Hoeveel sterren zou zo’n gigant wel niet bevatten? Triljoenen? Hoeveel sterrenstelsels zullen wel niet nodig geweest zijn om zo’n gigant te vormen? Ook snap ik beter het concept van een fossiele groep: een complete groep van sterrenstelsels, opgegaan in een enkele sterrenbal. Als inderdaad iedere cluster van sterrenstelsels zo’n mega-ellips als eindstadium hebben, dan zijn het deze structuren die het langste de alles verscheurende donkere energie zullen weerstaan!

p.s. waarom is Andromeda veel groter dan de Melkweg op dat plaatje?

• Ik heb inderdaad het idee dat het Andromedastelsel veel te groot is afgebeeld. Het is wel groter dan de Melkweg, maar niet zoveel groter. Ik denk dat dit plaatje een betere weergave geeft van de omvang van de Melkweg en het Andromedastelsel.

3. You don’t have permission to access /images/local-group.jpg on this server.