21 augustus 2017

Zes misvattingen over het heelal die iedereen gelooft – Deel 2

Awesome space

Gisteren zijn we begonnen met het rechtzetten van de grootste misvattingen over het heelal die iedereen gelooft. Deel 1 kan hier gelezen worden – vandaag gaan we verder met Deel 2. Vergeet de science fiction, zo zit het echt!

#3 Meteorieten zijn heet

meteorites are hot

Stel je voor: een meteoriet landt in je tuin – nu, op dit moment. Natuurlijk zal je direct naar buiten rennen, waarna je het ruimtesteentje ziet liggen in z’n eigen kleine kratertje.

Zou je het aanraken?

Ben je gek geworden? Je moet dat kreng eerst laten afkoelen, zeker? Meteorieten vliegen immers met staarten van vuur door de dampkring. Je ziet het in iedere rampenfilm – neem bijvoorbeeld de scene uit Armageddon, waarin New York gebombardeerd wordt door een vurige regen van meteoren, die tot ontploffing komen zodra ze de grond raken.
Natuurlijk is Armageddon niet bepaald een wetenschappelijk accurate rolprent, maar bij die ene scene hebben ze het bij het rechte eind – als een meteoor landt, dan vind je een verschroeide en rokende krater, toch? Nou nee! Maar hoe zit het dan echt?

De realiteit:

Armageddon fireball

De ruimtestenen in kwestie hebben miljarden jaren lang doorgebracht in de ongelooflijk koude ruimte, waar de temperatuur vaak niet boven de -200 graden uitkomt. Zodra ze onze dampkring binnendringen, hebben ze slechts een paar minuten nodig om de grond te raken, als gevolg van hun extreem hoge snelheid. Dat betekent dat Michael Bay (de regisseur van Armageddon) gigantisch uit z’n nek lult, want meteoren hebben simpelweg niet genoeg tijd om verzengend heet te worden. Feitelijk zijn ze normaal gesproken lauw zodra inslaan. Als je dus een zojuist gearriveerde meteoriet aantreft tussen je begonia’s, dan kun je ‘m gerust oprapen. Weet je dat ook weer 😉

vuurbal-500x121

Maar wacht even: hoe zit het dan met vuurballen? Olaf van Kooten kan zeggen wat-ie wilt, maar vuurballen staan wel degelijk “in brand”! Akkoord, maar zo’n vuurbal heeft weinig van doen met de fysieke meteoor zelf. De vlammen de we zien, zijn niet afkomstig van de ruimtesteen, maar van de lucht die voor het object (met een ongelooflijke snelheid) wordt samengedrukt. Dit is het gevolg van ram pressure, een begrip waar helaas geen Nederlandse versie voor bestaat. In principe heeft de meteoor voortdurend een “laag” van lucht om zich heen hangen, die wordt samengedrukt en verhit tot het punt waarop het in de fik vliegt. Natuurlijk wordt de meteoor zelf hierdoor verhit, maar aangezien de buitenlagen toch weggeblazen worden bij een inslag, maakt dat niet uit.

Dus, de volgende keer dat een meteoriet door je dak komt zetten, om tot rust te komen in je luie stoel, dan kun je ermee doen wat je wilt. Desnoods lik je ‘m af, kan mij het schelen. Je zal je bek niet verbranden, ik beloof het!

#2 Mensen exploderen in het vacu

1. Hans Schreuder zegt:

Wat vind je van “ram pressure” = stuwdruk?

2. WikkieWokkie zegt:

Hey,

is dat niet de middelvinger-nevel??? 😛

• Je was mij voor, Wikkie 😀 Een middelvinger naar die ander op de achtergrond. Nevels communiceren hahaha
      😉

Het was eigenlijk bedoelt als “middelvinger naar de mens”, hoewel de nevels achter de Middelvinger zich inderdaad wel aangesproken kunnen voelen 😉

3. @#3
    [quote=uit artikel]
    Je zal je bek niet verbranden, ik beloof het!
    [/quote]
    Tenzij je een meteor met capsaïcine vinden 😉 (das de hete stof in een rood pepertje :+ )

@#2
    Het is wel verstandig om je mond en neus dichthouden, anders komt door het drukverschil de adem uit je longen en dan zit je opeens wel heel snel zonder adem 🙂

@#1
    Vandaar dat een geheime ufo basis aan de achterkant van de maan ook niet kan 🙂

“Vandaar dat een geheime ufo basis aan de achterkant van de maan ook niet kan”

Sjips… is dat even een tegenvaller voor Hoagland! Wie durft hem dat te gaan vertellen? 😉

4. Ik denk trouwens dat de achterkant van de Maan een prima plaats is voor een observatorium
    om de ruimte (op wat voor manier ook) te observeren
    zonder last te hebben van o.a. radiografische storingen die van de Aarde
    en de nodige satellieten in een baan daar om heen, afkomstig zijn.
    Alhoewel tegenwoordig heel wat manieren zijn gevonden
    om storingen en invloeden die niet wenselijk zijn weg te filteren,
    ben ik er van overtuigd, dat je alleen goed kunt “luisteren” als het “doodstil” is.

Verbeter mij als dat niet zo zou zijn 🙂

5. jayd1977 zegt:

@2
    Ik dacht altijd dat je juist versneld uit zou drogen.

6. Leuk om te lezen! Mijn dochter van bijna 6 vroeg wat het heelal is. Tja, hoe leg je dat simpel uit. Inmiddels weet ze het nog niet want ik verdwaalde in de bovenstaande tekst. 😀

Die uitleg komt er nog wel hoor. 🙂

• Oeps, dan moet ze niet kijken naar dat soort plaatjes als van Total Recall. Wel leuk dat je dochter geïnteresseerd is in het heelal. Als ze acht jaar is kan ze lid worden van de Jongerenwerkgroep, die veel aandacht besteed aan sterrenkunde voor kinderen: http://www.sterrenkunde.nl/jwg/

• Leuk! Ze in erg geïnteresseerd in de ruimte en de planeten en sterren. Ook is ze erg intelligent en leergierig. Hoe het uitpakt is afwachten maar wel leuk dat ze daar sowieso terecht kan moet de interesse blijven.

En nee die foto heeft ze niet gezien al zou het haar weinig doen. Ze wil er hooguit meer over weten. 😀

Heel bijzonder dat je dochter al op zo jonge leeftijd belangstelling toont voor het heelal!
          Ik hoop dat je dat blijft stimuleren!
          Wie weet werkt ze over 20 jaar wel bij ESTEC, ESA of NASA! 🙂