15 december 2017

Nieuwe survey gaat 10.000 sterrenstelsels bestuderen

SDSS-IV

In het kader van de vierde generatie van de Sloan Digital Sky Survey is afgelopen week de MaNGA-survey van start gegaan (Mapping Nearby Galaxies at Apache Point Observatory). Het is de bedoeling dat hierbij de samenstelling en inwendige structuur van zo’n 10.000 sterrenstelsels in kaart zal worden gebracht. Hopelijk kan dat ons meer vertellen over het ontstaan en de evolutie van sterrenstelsels.

De survey zal leiden tot een enorme, publiek beschikbare database. De gegevens zullen astronomen helpen te begrijpen hoe de sterrenstelsels precies ontstaan zijn vanuit de piepkleine dichtheidsverschillen in het jonge universum. Naast sterrenstelsels zal MaNGA ook gaan kijken naar donkere materie, donkere energie en supermassieve zwarte gaten. Dit alles zou wellicht kunnen leiden tot een doorbraak in ons begrip van de meest mysterieuze van alle natuurkrachten, namelijk de zwaartekracht.

De grote kracht van MaNGA zit ‘m in het feit dat van alle 10.000 sterrenstelsels de vorm zal worden bepaald, de samenstelling zal worden bepaald (dankzij een onge