20 oktober 2017

Rosetta meting aan water op komeet 67P steun voor Nice model zonnestelsel

Lhborbits

Deze week werden de uitkomsten bekend van het onderzoek dat de Rosetta sonde met de Rosetta Orbiter Spectrometer for Ion and Neutral Analysis (ROSINA) heeft gedaan aan het water op de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Dat water bleek een andere D/H verhouding te hebben, de verhouding tussen deuterium en waterstof, dan het water op aarde en daaruit concludeerde men dat het water op aarde niet van kometen afkomstig is. Het onderzoek is een steun in de rug voor het zogeheten Nice model van het zonnestelsel, welke in 2005 werd opgesteld door het viertal

1. Roland Boudry zegt:

“Yep, Neptunus lag toen binnen de baan van Neptunus”
    Neptunus lag toen binnen de baan van Uranus

2. Ja, dat klopt niet. Ik heb het zojuist verbeterd. Bedankt!

3. Quote : “…en buiten de gasreuzen bevonden zich de planetesimalen, de overblijfselen van de vorming van de planeten, een mix van planetoïden en komeetkernen.”

Het artikel noemt het niet, maar zou de asteroïdengordel ook bij “de zelfde gelegenheid” kunnen zijn ontstaan?
    – Kometen die zich daar hadden verzameld***, zijn ondertussen wel een keertje gestript van hun vluchtige bestanddelen. Geen wonder dat zij geen komeetstaart meer hebben.
    – De planetoïden… tja, ik zou het verschil tussen eentje uit de asteroïdengordel, de Kuiperbelt of de Oortwolk niet kunnen zien.

Of heeft men al een andere verklaring en ouderdoms-inschatting voor de Asteroïdengordel?

*** Afgeremd door Zon en binnenplaneten.

4. Als lezer ook iets in te brengen.
    De aarde is (volgens lezen van..) in botsing gekomen met een zwerver planeet. Waardoor de maan kon ontstaan. Deze zou ook wel water mee gebracht kunnen hebben. Als het tenminste over water gaat?