14 december 2017

“Zoektocht naar axion kan veel makkelijker en goedkoper”

axion wall

De belangrijkste kandidaat voor donkere materie wordt nog altijd gevormd door een supersymmetrische partner van een Standaard Model-deeltje – een fotino of gluino, bijvoorbeeld. Toch is er nog een andere kandidaat: het axion, een deeltje dat vernoemd is naar een populair schoonmaakproduct. Dit deeltje is eigenlijk bedacht om iets heel anders te verklaren. Kijk, de sterke kernkracht (

1. Fotonen in een laser door een sterk magnetisch veld laten gaan waardoor een enkele foton in een axion kan veranderen en door de muur kan reizen om vervolgens weer terug in een foton te veranderen welke weer kan worden waargenomen. Als hiermee een axion aangetoond kan worden toont het ook aan dat fotonen dus wel beïnvloed kunnen worden door een magnetisch veld, iets wat nu nog als onmogelijk wordt gehouden omdat fotonen elektrisch neutraal zijn.
    To be continued. 🙂

2. Maar ja, axions zouden ook geen elektrische lading (en een kleine massa, spin nul) hebben 🙂

Dit is een goed artikel en maakt een hoop duidelijk. En hier hebben ze het ook “vrolijk” over fotonen onder invloed van electromagnetisme en/of electrische ladingen…

“Axions have never been detected, but the theory that describes them predicts they are created when photons interact with magnetic fields or electric charges—a condition overwhelmingly met in stars.”