19 maart 2024

Marco Langbroek ontdekt opnieuw ‘aardscherende’ planetoïde

Opname van planetoïde 2015 CA40, gemaakt in de nacht van 16 op 17 februari 2015. (credit: Krisztián Sárneczky/Szeged Asteroid Program).

Voor de tweede keer in zijn carriére heeft de Nederlandse amateur-astronoom Marco Langbroek een ‘aardscheerder’ ontdekt – een planetoïde die dicht in de buurt van onze planeet kan komen. Het object werd aangetroffen op opnamen die in het kader van het Szeged Asteroid Program met een Hongaarse telescoop zijn gemaakt. Astronomen in Tsjechië en Engeland hebben de ontdekking bevestigd. De planetoïde, die de aanduiding 2015 CA40 heeft gekregen, doorloopt een baan om de zon die net buiten de aardbaan ligt. In de nacht van 23 op februari a.s. passeert het naar schatting veertig meter grote object de aarde op een afstand van ongeveer 2,4 miljoen kilometer – ruim zesmaal de afstand aarde-maan. Zoals het er nu naar uitziet, komt 2015 CA40 de eerstkomende vijftig jaar niet meer zo dichtbij als volgende week. In 2005 ontdekte Marco de aardscheerder 2005 GG81. Daarnaast heeft hij ook enkele planetoïden opgespoord die deel uitmaken van de planetoïdengordel tussen de planeten Mars en Jupiter. Hieronder een afbeelding met de baan van 2015 CA40 in het zonnestelsel.

Credit: Marco Langbroek.

Bron: Astronomie.nl.

1. Co van Driel zegt

Wéér een brokje van de planeet Rahab op ramkoers Aarde.