17 oktober 2017

Eerste spectrum van exoplaneet in zichtbaar licht gedetecteerd

Artist</p data-recalc-dims=

Reacties

1. Een tijdje geleden de cursus ‘Alien Worlds: The Science of Exoplantes Discovery and Characterization’ op edX afgerond en snap nu eindelijk echt wat er allemaal in dit bericht wordt verteld. Aanrader voor wie meer over exoplaneten wil weten, maar niet zwaar onderlegd is in de wiskunde. Fijn dat jullie op Astroblogs sowieso moeilijke materie niet uit de weg gaan. Stimuleert me enorm om meer te leren.

P.s kreeg dit bericht niet via Android telefoon met chrome niet op de site geplaatst.

51 Pegasi b heeft al tien jaar als bijnaam Bellerophon, lijkt me een prima naam voor de IAU om officieel te maken 😀

3. Quote : “Ze stelt ons ook in staat om een schatting te maken van het albedo of licht-weerkaatsende vermogen van de planeet, wat weer informatie geeft over de samenstelling van zowel het oppervlak als de atmosfeer van de planeet.’

Tot zo verre de theorie.
    Met alle respect maar, hoe moeilijk zal het zijn om de samenstelling van een hete Jupiter te gokken vanuit mijn luie stoel?
    -> Voornamelijk Waterstof 85 tot 95% ; iets Helium 5 tot 15 % ; sporen Methaan < 3 %

Maar waar zijn de daadwerkelijke onderzoeksresultaten? 😕

• gert1904gert1904 zegt:

Even zoeken 😀!

Het bronartikel meldt onder het kopje “Meer informatie” de titel van het wetenschappelijke artikel, en het tijdschrift waarin het verschenen is. Daarna is het natuurlijk een fluitje van een cent:

Ik zal het morgen eens lezen.

• Bedankt, Gert.

Men rept iets over Sodium (Natrium ; Na ) maar verder weinig/geen info.
        Een en ander moet eigenlijk nog ontwikkeld worden, begrijp ik.

Met IR komt men wellicht verder, maar dit artikel gaat nu eenmaal over zichtbaar licht… 😉

• gert1904gert1904 zegt:

Met rept inderdaad over sodium. Éénmalig. In de inleiding. En dat gaat over het tranmissiespectrum van een andere planeet:

“The detection of sodium absorption in the transmission spectrum of HD 209458 b (Charbonneau et al. 2002) paved the way for the detection of spectral features in exoplanet atmospheres.”.

De opmerking dat er verder geen of weinig info in staat laat ik geheel voor jouw rekening.

Het is natuurlijk wel zo dat (ook) deze methode met de komst van nóg betere instrumenten vooruitgang zal boeken. Dít stellen de onderzoekers in hun Conclusions:

“These encouraging results clearly show a bright future for this type of studies when next-generation instruments (e.g., ESPRESSO at the VLT) and telescopes (e.g., ESO’s E-ELT) become available to the community.”.

• Quote : “De opmerking dat er verder geen of weinig info in staat laat ik geheel voor jouw rekening”

Ik uit mij wellicht wat ongenuanceerd. 😉
            … maar, bovenstaand artikel meldt dat we dankzij deze (nieuwe) techniek, meer zullen leren over onder anderen de samenstelling van dit soort planeten.
            Die ‘belofte’ zie ik in het onderliggende artikel (nog) niet waargemaakt.

Ik vrees dat ik weer te ongeduldig ben, en even rustig moet wachten op ‘next-generation instruments’.

Paul