18 december 2017

ALMA-telescoop meet massa van superzwaar zwart gat

Het centrale deel van NGC 1097, dat met de ALMA-telescoop is waargenomen. De snelheden van het moleculaire gas ter plaatse zijn met kleuren aangegeven (rood komt naar ons toe, paar beweegt van ons vandaan). Deze informatie is over een Hubble-opname heen gelegd.

Japanse astronomen hebben ontdekt dat het zwarte gat in het centrum van het balkspiraalstelsel NGC 1097 maar liefst 300 miljoen keer zoveel massa heeft als onze zon. Dat blijkt uit waarnemingen met de ALMA-(sub)millimetertelescoop in het noorden van Chili. NGC 1097 is een soortgenoot van de Melkweg op een afstand van 47 miljoen lichtjaar.

Er zijn sterke aanwijzingen dat bijna alle sterrenstelsels in het heelal een superzwaar zwart gat in hun kern hebben. Ook onze Melkweg heeft er een, al is dat met 4 miljoen zonsmassa