Ariane-5’s Vulcain-raketmotor bij Space Expo
23 augustus 2015 door 8 Reacties
Raketmotoren zijn een bijzonder staaltje techniek. Bezoekers van Space Expo kunnen dat staaltje techniek nu van dichtbij bekijken. Het bezoekerscentrum van ESTEC heeft sinds deze week een Vulcain-raketmotor in zijn collectie. De Vulcain is de raketmotor die sinds 1996 gebruikt wordt om Ariane 5-raketten naar de ruimte te brengen.
“It has the same weight as a Boeing 737 jet engine but with 15 times more power.”
In de vertaling hiervan is, ook bij ESA zelf, het woord “engine” overgeslagen …… 😀😀😉
Aangepast. Thanx!
Wat kan de reden zijn dat er een overmaat waterstof mee omhoog gaat? Waterstof reageert met zuurstof in een molverhouding 2 : 1 2H2 + O2 -> 2 H2O De massaverhouding is 1 : 8 ( 4 g H2 + 32 g O2 -> 36 g H2O ) Voor 130 ton zuurstof is theoretisch dus “maar” 16,3 ton waterstof nodig.
Ik heb me daar ook over verbaasd. Blijkbaar verlaat 1/3 van de waterstof onverbrand de motor.
Dat schijnt standaard te zijn om een brandstofrijk mengsel te gebruiken. Je schijnt dan een betere performance te krijgen in hoe thermische energie wordt omgezet in kinetische energie.
Ergens anders lees ik weer over corrosie, want zuurstof en hoge temperaturen zorgt voor corrosie. Ook schijnt alles door het brandstofrijke mengsel wat koeler te blijven.
http://www.braeunig.us/space/comb-OH.htm
https://www.reddit.com/r/rocketry/comments/3denod/why_do_loxlh_rocket_engines_burn_oxygenrich/
http://yarchive.net/space/rocket/fuels/fuel_ratio.html
Of google een beetje rond op lox/lh2 mixtures.
Corrosie… hmm. Voor een ‘apparaatje’ welke eenmalig gebruikt wordt….? Lijkt mij geen redelijk argument.
Dat een brandstofrijk mengel betere prestaties heeft, dan een ‘ chemisch equilibisch mengsel’ kan ik me wel wat voorstellen.
– Heb je dat ook niet bij militaire vliegtuigmotoren met naverbrander ?
De extra H2 wordt verbrand met atmosferisch O2. (Ook al wordt die atmosfeer telkens ijler. )
Groet, Paul
“Corrosie… hmm. Voor een ‘apparaatje’ welke eenmalig gebruikt wordt….? Lijkt mij geen redelijk argument”.
Toch is het zo. De vorm van de uitmonding (“nozzle”) is wetenschap op zich:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rocket_engine_nozzle
Zoeken had natuurlijk al lang gedaan 😀. Maar niet op LOX. Goede zoekterm!. Dat zeer hete zuurstof corrosief is had ik al wel bedacht. Maar -zo’ n- grote overmaat waterstof! De rakettechnische voordelen (lagere temperatuur van het uitstromende gas, hoger effect) zijn ook mooi meegenomen.