6 december 2016

Verrassing: Rosetta’s komeet 67P bevat zuurstof

1_67P_credit_ESARosettaNAVCAM_kl

Een afbeelding van de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko genomen door de ‘dashboardcamera’ van Rosetta op 7 juli 2015. In de gaswolken rond de komeet blijkt tot ieders verrassing zuurstof aanwezig. En nog vrij veel ook. Credit: ESA/Rosetta/NAVCAM

Astronomen zijn verrast: de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko bevat zuurstofmoleculen. Dat blijkt uit onderzoek van het Europese ruimtevaartuig Rosetta dat rond de komeet cirkelt. Een internationaal team van onderzoekers onder leiding van Kathrin Altwegg (Universit

1. Zou het vervuiling kunnen zijn van de aanwezigheid van Philae? Zuurstof tussen de componenten wat langzaam ontsnapt en mixt?
    Er is weinig nodig voor de gevoelige metingen.

2. Wybren de Jong zegt:

Ik denk dat het materiaal van de komeet (vooral stof en waterijs) in de afgelopen miljarden jaren flink door elkaar gehusseld is, en dat die zuurstofmoleculen dus best aan de buitenkant kunnen zijn ontstaan. Door het husselen zijn ze vervolgens ook aan de binnenkant van de komeet terecht gekomen.
    Kometen zijn geen statische objecten, zoals de vondst van kleideeltjes bij andere kometen aantoont. Dat er kleideeltjes voorkomen in kometen, blijkt uit onderzoek van de ruimtesonde Deep Impact aan komeet Tempel 1. Die kleideeltjes kunnen nooit ontstaan in een statische ijsbal. Ze kunnen alleen ontstaan zijn doordat stof en ijs(water) gedurende honderden of duizenden jaren in beweging zijn geweest, en zo door elkaar gemengd en gestroomd zijn.

De meest waarschijnlijke verklaring voor de constante hoeveelheid zuurstof lijkt mij dus toch dat energetische straling (van de zon en uit de kosmos) zuurstof heeft gevormd uit watermoleculen aan de buitenkant van de komeet.