4 december 2016

Aanwijzingen gevonden voor het bestaan van een vijfde natuurkracht

Dibujo20150525-experimental-angular-ee-pair-correlations-in-li-7-reaction-arxiv-org

Hongaarse natuurkundigen hebben in experimenten met

Reacties

1. rudiev zegt:

Het team van Krasznahorkay merkte op dat als de protonen onder een hoek van ongeveer 140° de dunne strip met lithiumatomen raakten er iets meer e-e+ paren ontstonden
    Ik vroeg me af waarom het bij een hoek van 140 graden gebeurd en dan niet bij een hoek van 40 graden.

Maar in het nature artikel staat:
    According to the standard model, physicists should see that the number of observed pairs drops as the angle separating the trajectory of the electron and positron increases.
    Maar als ik dit goed begrijp gaat het om de hoek tussen het elektron en positron.

2. Tsja, de vraag is dus welke hoek nou precies wordt bedoeld, de hoek waarmee de protonen de lithium atomen raken of de hoek waarmee de elektronen en positronen uit elkaar gaan? Ik baseerde mij hierbij op de bron van Gizmodo, waarin te lezen valt: “When the protons smashed against the lithium at the precise angle of 140 degrees, more electrons and positrons poured out than expected.” Maar het artikel in Nature lezende (en die is beter dan Gizmodo) moeten we constateren dat het gaat om de hoek tussen de van elkaar wegvliegende elektronen en positronen. Bedankt voor je melding.

3. http://arxiv.org/pdf/1604.07411v1.pdf

De paper heeft het ook over de hoek tussen e+ en e-

“Recently an anomaly has been reported in the opening angle and invariant mass distributions of e+ e pairs produced in 8Be nuclear transitions.”

4. Wybren de Jong zegt:

Even een gedachtensprong met een andere kwestie:
    Zou de snelle vorming van gasreuzen zwaarder dan Jupiter, die in 1 miljoen jaar gevormd worden i.p.v. in meer dan 10 miljoen jaar, kunnen wijzen op een 5e natuurkracht? Met de zwaartekracht alleen lijkt die snelle vorming niet verklaard te kunnen worden.
    Zie de blog over de gasplaneten bij een babyster, die enkele dagen geleden door Olaf werd geschreven.

• Ik denk niet dat die vijfde natuurkracht daar verantwoordelijk voor is, z’n bereik is namelijk veel korter dan de zwaartekracht. De kracht – áls ‘ie bestaat – zou een bereik hebben van slechts 12 miljardste van een millimeter.

• Dat migreren kan wel eens bijdragen tot een snelle groei. Daardoor heeft de planeet een veel groter gebied dat het leeg kan slurpen. In een stabiele baan kan het alleen zijn eigen baan leegsnoepen.