11 december 2016

Zoem zoem: is de 750 GeV difoton hobbel toch ruis?

Physics briefing on gamma gamma Fig1_0 (1)

De afgelopen dagen ploppen er geruchten op dat de 750 GeV difoton hobbel, een lichte ophoping van botsende protonen bij een energie van 750 GeV die in twee fotonen uiteenvallen, wel eens statistische ruis zou kunnen zijn. Vorig jaar december maakten we voor het eerst kennis met de hobbel, die zowel door de ATLAS- als CMS-detector verbonden aan de Large Hadron Collider waargenomen was. Vorig jaar was de LHC na een opknapbeurt, die twee jaar had geduurd, weer in gebruik genomen – Run 2, waarbij protonen met een energie van 13 TeV tegen elkaar knallen en vervallen in een waterval van deeltjes. Op basis van de eerste 4,2 inverse femtobarn aan waargenomen botsingen zag men een lichte hobbel bij 750 GeV – onlangs nog bevestigd op basis van de 2015 gegevens – een hobbel ten opzichte van de verwachte waarde (zie afbeelding hierboven). Was de hobbel echt, dan zou het wellicht kunnen wijzen op het bestaan van een deeltje dat niet past in het ‘Standaard Model’, h

1. Andre van der Hoeven zegt:

Tijdens mijn bezoek onlangs aan CERN werd door een wetenschapper van CMS, waar wij waren, gezegd dat we komende maanden hier exciting nieuws over zouden kunnen krijgen. Dus vooralsnog ga ik uit van iets dat geen ruis is.