19 maart 2024

Nederlandse sterrenkunde geëerd met planetoïde Royaldutchastro

De Nederlandse sterrenkunde is geëerd met een planetoïde: 6133 Royaldutchastro. Het gaat om een rotsblok van 9,5 kilometer doorsnee tussen Mars en Jupiter. De rots kreeg zijn naam op verzoek van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde (KNVWS).

De KNVWS, de landelijke federatie van populairwetenschappelijke verenigingen en stichtingen in de weer- en/of sterrenkunde, mocht een naam geven aan de planetoïde als dank voor hun bijdrage aan de namenwedstrijd van sterren en exoplaneten in 2015. Dankzij de Nederlandse inzending in 2015 kreeg een ster in het sterrenbeeld Kreeft de naam Copernicus en heten de planeten die om die ster draaien Janssen, Galileo, Brahe, Harriot en Lipperhey.

De planetoïde 6133 Royaldutchastro is een van de 363 planetoïden waarvan de naam met Nederland verband houdt. De planetoïden zijn onder meer vernoemd naar sterrenkundigen, andere wetenschappers, musici en schrijvers. Bekende namen op de lijst zijn Annefrank, Alettajacobs, Andrékuipers, Spinoza en Cruijff.

Bron: Astronomie.nl