19 maart 2024

Van Trappist naar Speculoos

Het nieuws over de ontdekking van de zeven aardachtige planeten bij de nabije rode dwergster TRAPPIST-1, waarvan er drie zich in de leefbare zone van de ster bevinden, de zone waar vloeibaar water kan voorkomen, was gisteren voorpaginanieuws. Zelfs de Doodle van vandaag, het dagelijkse logo van Google, is gewijd aan de ontdekking van de zeven exoplaneten (zie afbeelding hieronder).

Credit: Google

De ster TRAPPIST-1 heet zo omdat ‘ie is ontdekt met de door Belgische astronomen ontwikkelde telescoop genaamd TRAnsiting Planets and PlanetesImals Small Telescope, afgekort TRAPPIST, die zich in Chili bevindt en die vanuit de Universiteit van Luik wordt bediend. Mooie afkorting van de Belgen, uiteraard ook verwijzend naar het edele gerstenvocht, dat in een select aantal kloosters wordt gebrouwen, het trappistenbier. En dat brengt mij direct op de titel van deze Astroblog, want de Belgen, die onder leiding staan van Michaël Gillon, zijn al weer bezig een nog betere opvolger voor TRAPPIST te bouwen en die krijgt net zo’n Belgische naam als z’n voorganger: SPECULOOS, de afkorting Search for Habitable Planets Eclipsing Ultracool Stars – verwijzend naar het koffieleutje – jaja, inventief volkje met afkortingen, die Belgen. Met SPECULOOS hopen ze toen keer zo veel dwergsterren met vergezellende exoplaneten te ontdekken als met TRAPPIST. Zo, we gaan maar eens een heerlijk trappistenbiertje drinken ter ere van de prachtige ontdekking van onze zuiderburen én een lekker speculoosje erbij. Proost!

1. Ik weet niet WAT het is,