19 maart 2024

Kosmische Titaan heeft zijn kroost verslonden

Credit: Semyeong Oh et al

In de Griekse mythologie heeft de Titaan Kronos zijn kinderen opgegeten, waaronder Poseidon (Neptunus), Hades (Pluto) en drie dochters. “Wat heeft dat met sterrenkunde te maken” zal menig lezer zich afvragen. Nou, sterrenkundigen hebben een dubbelster ontdekt waarvan één component waarschijnlijk een aantal rotsplaneten heeft opgeslokt. Vandaar dat deze dubbelster vernoemd is naar Kronos en zijn minder bekende broer Krios.

Waarom denken sterrenkundigen dat Kronos een deel van zijn kroost heeft verorberd? Nou, aan de hand van het spectrum van de ster hebben wetenschappers aanwijzingen gevonden voor de aanwezigheid van magnesium, aluminium, silicium, ijzer, chroom en yttrium – en wel in verhoudingen die abnormaal hoog zijn. Deze elementen (met een hoog kookpunt) zijn allemaal relatief algemeen in het inwendige van rotsplaneten zoals de aarde.

Bij Kronos is echter geen verhoogde concentratie aangetroffen van vluchtige elementen (met een laag kookpunt), zoals zuurstof, koolstof, stikstof en kalium. De beste manier om deze vreemde chemische samenstelling te verklaren is door te stellen dat Kronos tijdens zijn leven ruim 15 aardmassa’s aan rotsachtig materiaal heeft opgeslokt. Immers, als Kronos ook zou zijn verrijkt met vluchtige elementen, dan zou het opslokken van rotsplaneten helemaal geen geschikte verklaring vormen.

Het staat overigens vast dat Kronos en zijn begeleider uit één en dezelfde gaswolk zijn ontstaan – dat betekent dat hun chemische samenstelling ongeveer gelijk zou moeten zijn. Bij Krios zijn echter geen aanwijzingen gevonden voor enige vorm van chemische verrijking. Dit vormt een extra aanwijzing dat de chemische verrijking van Kronos ‘achteraf’ moet hebben plaatsgevonden.

De planetendoder en zijn begeleider bevinden zich op een afstand van 350 lichtjaar en zijn ongeveer vier miljard jaar oud (oftewel iets jonger dan de zon).

Bron: Princeton University

1. Bij Kronos is echter geen verhoogde concentratie aangetroffen van vluchtige elementen, zoals zuurstof, koolstof, stikstof en kalium. De beste manier om deze vreemde chemische samenstelling te verklaren is door te stellen dat Kronos tijdens zijn leven ruim 15 aardmassa’s aan rotsachtig materiaal heeft opgeslokt.

Snap niets van deze zin, het woord GEEN schept verwarring.