19 maart 2024

Hawking’s laatste – nog te publiceren – artikel over multiversums ‘mogelijk belangrijkste erfenis voor de mensheid’

Stephen Hawking schreef kort voor zijn dood nog een wetenschappelijk artikel over multiversums, samen met de Belgische natuurkundige Thomas Herzog (KU Leuven). Een eerste versie van ‘A Smooth Exit from Eternal Inflation?‘ dateert al van 24 juli 2017, maar op 4 maart 2018 werd het nog gewijzigd door Hawking, tien dagen voor zijn dood – hij stierf afgelopen woensdag op 76 jarige leeftijd. Het artikel – hier te vinden in die laatste versie op de ArXiv – ligt momenteel ter beoordeling via Peer Review door collega-natuurkundigen voor bij het natuurkundig tijdschrift Physical Review Letters.

Het artikel gaat over multiversums, andere universums, die parallel naast het onze kunnen bestaan. Hawking en Herzorg beschrijven in het artikel hoe dat bewezen zou kunnen worden door metingen door een nog uit te zenden ruimtesonde met gevoelige sensoren aan de kosmische microgolf-achtergrondstraling, de straling van 2,7 Kelvin die van alle kanten komt en die een restant is van de hete straling uit de oerknal. Volgens de Britse krant The Sunday Times is het artikel mogelijk Hawkings belangrijkste erfenis voor de mensheid. Bron: Teletekst + Business Insider.

1. Voor de liefhebbers: