19 maart 2024

Hubble brengt héél veel jonge sterrenstelsels in beeld

28 jonge sterrenstelsels. Credit: NASA, ESA, R. Bouwens and G. Illingworth (University of California, Santa Cruz, USA)

Op 14 september meldde ik dat astronomen er in waren geslaag om het verst verwijderde sterren-stelsel ooit te ontdekken op een record-afstand van 13 miljard lichtjaar. Ook wist ik uit goed geïnformeerde haagse bronnen te melden dat er tussen 700 en 900 miljoen jaar na de Big Bang een geboorte-explosie van sterrenstelsels moet hebben plaatsgevonden. Nou die explosie is deze week aardig in beeld gebracht door de Hubble ruimtetelescoop, want die heeft maar liefst ruim 500 van die jonge sterrenstelsels in beeld gebracht. Allemaal gevormd binnen die eerste miljard jaar van het heelal, toen deze uiterlijk 7% van z’n huidige leeftijd had. De jonge sterrenstelsels hebben allemaal een blauwe kleur, maar ze zien er rood uit. Eh… “Adrianus V leg dat nog eens uit, ze hebben allemaal een blauwe kleur, maar ze zien er rood uit?” hoor ik jullie geachte lezers al denken. Ja, ze zá¬jn blauw, maar ze zá­en er rood uit. Dat komt eenvoudig door de roodverschuiving. Door de enorme afstand tot de Aarde is het oorspronkelijk blauwe licht, afkomstig van de jonge sterren in de jonge stelsels, naar het rode deel van het electromagnetisch spectrum verschoven. Het betreft wel allemaal kleine sterrenstelsels, dwergstelsels. Die dwergstelsels zijn de bouwstenen voor de vorming van grotere sterrenstelsels, welke in latere stadia van het heelal (en dus dichterbij) zijn gevormd. Voor de waarneming van de 500 jonge verweggelegen sterrenstelsels is gebruik gemaakt van twee reeds eerder gemaakte inventarisaties: de Hubble Ultra Deep Field (HUDF), afgerond in 2004, en de Great Observatories Origins Deep Survey (GOODS), die in 2003 werd gedaan. Op 20 november a.s. komt er een artikel over in de Astrophysical Journal, het vaktijdschrift voor de astrowereld. Astrobloggers hebben nu dus al met de ontdekking kennisgemaakt. Ha, Wat zijn we d’r weer vroeg bij 🙂 Bron: ESA.