17 juni 2019

Hoe begon het heelal: met een hete oerknal of een trage dooi?

Het zijn niet alleen geïnteresseerde leken die met alternatieve theorieën komen over het ontstaan van het heelal – zoals recentelijk Astrobloglezers Henk Druiven en Edu Hoeven – maar ook professionele sterrenkundigen wagen zich er soms aan om met theorieën te komen die afwijken van de gangbare modellen. We hanteren sinds de jaren twintig van de vorige eeuw het model van de oerknal en de daaropvolgende expansie van het heelal, zoals oorspronkelijk geformuleerd door Lemaá®tre en Hubble. Maar de natuurkundige Christof Wetterich (Universiteit van Heidelberg) denkt er duidelijk anders over, want volgens hem is er geen sprake van een hete oerknal, waarmee 13,8 miljard jaar geleden het heelal begon, maar is het heelal véél ouder en was het in het begin zeer koud en statisch en is het na een periode van ‘trage dooi’ langzaam ontdooid en geëvolueerd tot het huidige heelal.

Christof Wetterich

In Wetterich’s model – hier, daar en ook daar beschreven – krijgen de deeltjes steeds meer massa en wordt de omvang van het heelal steeds kleiner. Binnen het gangbare oerknalmodel denken sterrenkundigen op indirecte wijze restanten te kunnen waarnemen, zoals primordiale zwaartekrachtsgolven, die dateren van een miljardste van een miljardste van een miljardste van een seconde ná¡ de oerknal. Wetterich is van mening dat die restanten ook in zijn model waarneembaar zijn, alleen dateren ze van héél lang geleden, meer dan vijftig biljoen jaar geleden, da’s 50.000.000.000.000 jaar, een poosje geleden. Donkere energie en materie verklaart Wetterich door aan te nemen dat er een scalar energieveld is dat het hele heelal vult en dat toeneemt met de tijd. Dat veld – vergelijkbaar met het Higgsveld dat het Higgs boson voedt – noemt Wetterich het cosmon veld. Duidelijk een alternatief model van het heelal, nietwaar? 😀 Bron: Science Daily.

1. theo va nder list zegt

Beste
    Is het niet in ons opgekomen dat onze oerknal het eind is of was van een blackhol

groet vth van der list

• Enceladus Enceladus zegt

Het idee dat elk zwart gat elders een nieuwe oerknal is, heb ik ook al een tijd.
      Het is wellicht de enige manier waarbij informatie niet definitief verdwijnt. Wel voor ons, maar niet in het grotere geheel van een multiversum.

2. Zo’n zwart gat dat veranderd in een nieuwe oerknal is eigenlijk een wit gat.

• Enceladus Enceladus zegt

Mmm, ik vind die uitleg op Wikipedia eigenlijk maar gebrekkig.
      Dat een ‘wit gat’ energie, en materie zou ‘uitspuwen’, ala. Maar complete sterren?
      Dat lijkt me faliekante onzin. Er verdwijnen weliswaar complete sterren in zwarte gaten, maar die worden toch echt compleet afgebroken, lijkt me.

3. Light from Galaxies 13.4 billion years ago, the light is traveling into deep space around them also, therefor space must be much older and bigger then we think, we can’t imagen, why?…