19 maart 2024

MiniBooNe bevestigt anomalie in neutrino-experiment

Credit: somerandompearsonsblog.blogspot.com / Symmetry Magazine.

Natuurkundigen van het MiniBooNe experiment van het beroemde Fermilab in de VS hebben een anomalie bevestigd in experimenten die bedoeld waren om neutrino-oscillaties te onderzoeken. Die oscillaties, waarbij de drie bekende soorten neutrino’s – elektron-, muon- en tau-neutrino’s – van de ene soort in de andere over kunnen gaan, waren tussen 1993 en 1998 onderzocht met het Liquid Scintillator Neutrino Detector (LSND) experiment in de VS en toen had men een anomalie waargenomen, een afwijking van de theoretische voorspelling: om de oscillaties tussen de drie ‘smaken’ neutrino’s te beschrijven waren er zeven parameters, waaronder de massa’s van de neutrino’s. Maar het LSND experiment paste niet in het model met de zeven parameters en de statistische betrouwbaarheid was 3,8 sigma, geen hoge betrouwbaarheid waar de natuurkundigen opgewonden van worden. Eén van de hypothetische verklaringen destijds van de anomalie: er zijn meer dan drie smaken neutrino’s.

OK en toen was daar het genoemde MiniBooNe, dat van recenter datum is (2002-2012) en daarvan zijn de resultaten deze week gepubliceerd:

Observation of a Significant Excess of Electron-Like Events in the MiniBooNE Short-Baseline Neutrino Experiment

De MiniBooNe experimenten bevestigen de in de jaren negentig waargenomen LSND anomalie en de betrouwbaarheid van de nieuwe waarnemingen is 4,8 sigma, net onder de grens van 5 sigma, waarmee wetenschappers iets als bewijs beschouwen. De LSND en MiniBooNe experimenten samen geven zelfs een betrouwbaarheid van 6,1 sigma, waarbij de kans dat de waarnemingen slechts op ruis berusten één op een miljard is! De gevolgen hiervan zijn groot: het bevestigt dat er iets is dat niet verklaard wordt door het Standaard Model van de natuurkunde.

Is er wellicht een vierde smaak neutrino, een steriel neutrino? Credit: Symmetry magazine.

Het kan betekenen dat er meer smaken neutrino’s zijn, waarbij men direct denkt aan zogeheten steriele neutrino’s, die ook worden voorgesteld als kandidaat-donkere materie deeltjes, óf dat er sprake is van een nieuw soort schending van symmetrie, zoiets als de zogeheten CPT schending. Bron: Backreaction + The Reference Frame.

1. Er bgeint nu ook weat twijfel te ontstaan. Het gemeten signaal kan veroorzaakt worden door interacties in de achtergrond.
    Iets waar de MiniBoone onderzoekers weinig aandacht aan besteden.
    Maar de materie is knettermoeilijk, en ik kan er zelf ook niets zinnigs over zeggen.

Afwachten maar

2. Moet zo naar mijn werk. Ik kijk vanavond weer even waar ik het gevonden had.

3. Klopt. Het komt van Dorigo, via een post op The Reference Frame. Ik ben in een nadere post de term Neutron Current tegengekomen, die de meting kan beinvloeden. Maar dit gaat mij mijlenver boven de pet.

4. Och ik zie nu pas dat Dorigo een tweet heeft geplaatst op het blog van Jester. Eens kijken of Falkowski er wat over te zeggen heeft.

5. Ook een tweet van iemand waar ik nog nooit van gehoord heb, maar ze heeft het over een Pion achtergrond die dezelfde vorm heeft als het gemeten signaal (let wel: niet dezelfde waarde).

6. Mooi stuk van mevr. Wolchover op Quanta.

7. Avatar foto Obelix zegt

Mocht er inderdaad een 4e (steriel) neutrino zijn, betekend dat dan ook dat er theoretisch nog een steriel electron en 2 extra quarks moeten zijn?
    Dat de bouwdoos met elementaire deeltjes een 4e generatie bevat?

• Ja, da’s een interessante vraag. Ik zou ‘m niet kunnen beantwoorden, maar het ligt wel in de lijn der verwachtingen dat als er zo’n extra neutrino bestaat er ook nog een extra generatie van fermionen is.

8. En waar de éen bevestigd….
    Deze schoot me nog te binnen. Uit 2013.

9. Heb ik gedaan. 2 Sigma. En een zeer kleine ruimte voor Neff>4.

10. https://twitter.com/emulenews/status/1003644036975136768

Laatste woord lijkt nog niet gezegd.