27 april 2024

Studie waarschuwt voor het einde van het leven op aarde als gevolg van abrupt zuurstofgebrek. Waarom en wanneer zal dit gebeuren?

Credit: Dimitrisvetsikas1969/Pixabay.

Onderzoek van een team milieuwetenschappers onder leiding van Dr. Kazumi Ozaki, getiteld ‘De toekomstige levensduur van de zuurstofrijke atmosfeer van de aarde’  en gepubliceerd in Nature Geoscience, stelt dat de einddatum van de aanwezigheid van zuurstof op aarde vast te stellen is. Door een gecombineerd biogeochemie- en klimaatmodel te gebruiken om de waarschijnlijke tijdschaal van zuurstofrijke atmosferische omstandigheden op aarde te onderzoeken, kwam uit hun onderzoek naar voren dat dit moment van einde zuurstof op aarde over een miljard jaar zal zijn.

De conclusies van het onderzoek van Ozaki e.a., zouden kunnen bijdragen aan de grote inspanningen die momenteel geleverd worden om exoplaneten te vinden die menselijk leven kunnen ondersteunenen. Want dat er een dag zal komen dat de zuurstof op aarde opraakt is een gegeven. Het team onderzoekers, o.l.v. Ozaki, projecteerden de evolutie van de gassen in onze atmosfeer door klimatologische, biologische en geologische systemen te modelleren, met bijna 400.000 simulaties. “We hebben een gecombineerd biogeochemie- en klimaatmodel gebruikt om de waarschijnlijke tijdschaal van zuurstofrijke atmosferische omstandigheden op aarde te onderzoeken”, aldus het team. Ze hielden rekening met veranderingen in de helderheid van de zon, variaties in kooldioxide (CO2) en veranderingen in de biosfeer van de aarde om te concluderen dat methaan overvloedig aanwezig zal zijn op onze planeet en dat uiteindelijk de zuurstof uitgeput zal raken, en dat dat over een miljard jaar zal zijn.

Volgens het onderzoek heeft de aarde al een soortgelijke fase doorgemaakt die bekend staat als de Archean, waarin de atmosfeer geen vrije zuurstof had. Dit was ongeveer 4 miljard jaar geleden. Toen kwam het Great Oxidation Event (GOE), waarbij het zuurstofniveau sterk toenam, voornamelijk t.g.v. het verschijnen van de eerste fotosynthetische organismen die zuurstof konden produceren, dit was 2,4 miljard jaar geleden. Tegenwoordig vormt zuurstof ongeveer 21% van de atmosfeer van de aarde, waardoor het leven mogelijk wordt gemaakt voor grote, complexe organismen zoals de mens. Maar dit zal niet voor altijd zijn. “We ontdekten dat de zuurstofrijke atmosfeer van de aarde geen permanent kenmerk zal zijn”, zei Ozaki. De belangrijkste reden voor het einde van de zuurstofvoorziening ligt volgens het onderzoek in het verouderingsproces van de zon, die steeds heter zal worden en meer energie zal vrijgeven. Dit zal leiden tot een vermindering van kooldioxide in de atmosfeer, omdat CO2, door warmte te absorberen, ontleedt. Het team stelt “We hebben het over ongeveer een miljoen keer minder zuurstof dan er nu is. En we ontdekten dat toekomstige deoxygenatie een onvermijdelijk gevolg is van de toenemende zonneflux.” En co-onderzoeker Chris Reinhard van het Georgia Institute of Technology stelt “Earth goes back to its birthstate.Met betrekking tot de zoektocht naar mogelijke ‘bewoonbare planeten’ zeg maar, waaronder exoplaneten met zuurstof, gaat o.a. de telescoop ELT, Extremely Large Telescope, in Chili, o.l.v. het Nederlandse instituut NOVA, zich actief bezig houden. Recent hebben wetenschappers de dichtstbijzijnde exoplaneet ter grootte van de aarde, op slechts 22 lichtjaar afstand van ons ontdekt, de planeet heet LTT 1445 Ac. Bronnen; NatGeo, AB, MeteoRed, Pys.org, RULeiden

1. Gelukkig maken U en ik dat niet meer mee.

2. Uiteindelijk gaan we allemaal naar de maan 😉