27 april 2017

Voor het eerst sterrenvampiers waargenomen

Zuurstof- en koolstofabundanties in 47 Tucanae

Sterrenkundigen hebben mogelijk voor het eerst een vorm van stellair vampirisme waargenomen bij sterren in de bolvormige sterrenhoop 47 Tucanae. Met behulp van de Very Large Telescope (VLT) van de European Southern Observatory (ESO) werden in de bolhoop hete, heldere en schijnbaar jonge sterren ontdekt met minder koolstof en zuurstof in hun binnenste dan andere sterren van de bolhoop. Dit duidt erop dat deze sterren andere sterren in de buurt langzaam hebben leeggezogen en zodoende hun eigen chemische samenstelling hebben gewijzigd. Het draait in de waarnemingen in 47 Tucanae om de zogenaamde “blue straggler”-sterren, d.w.z. jonge sterren in oude sterrijke omgevingen. Bolhopen zoals 47 Tucanae zijn op zichzelf zeer oud, vele miljarden jaren. Hoe de blue stragglers daarbinnen precies ontstaan is niet bekend, maar waarschijnlijk zijn ze een gevolg van stellaire botsingen of het leegzuigen van de ene ster door de andere ster. In 47 Tucanae werden door Francesco Ferraro en zijn team, van het sterrenkundige departement van de Universiteit van Bologna (Itali