14 december 2017

Planeet kleiner dan Mercurius ontdekt rond Kepler-37

Artistieke impressie van de drie ontdekte planeten rond Kepler-37 in een line-up met de maan en planeten in ons eigen zonnestelsel Credit: NASA/Ames/JPL-Caltech,

De NASA/Kepler-telescoop heeft een planeet kleiner dan Mercurius ontdekt rond de ster Kepler-37. Deze planeet – die ongeveer zo groot is als onze maan

1. Gotiniens zegt:

Hoe zit het met de benaming van exo planeten? Ik zou verwachten dat er ook een kepler-37a zou zijn?

• Goede vraag. Standaard beginnen ze met de letter ‘b’ om de eerste planeet die ze bij een ster ontdekken aan te geven. De ster zelf krijgt de ‘A’ (hoofdletter) toegewezen. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Extrasolar_planet#Extrasolar_planet_standard

Toch is dat welbeschouwd vreemd. Ze zeggen dat het is om verwarring te voorkomen. Maar: als er een ster A is, is er ook een ster B. Een planeet rond B heet dan Bb. Dan zou een planeet rond A toch ook Aa moeten kunnen heten?

• De benaming van exoplaneten is afgeleid van de wijze waarop ze meervoudige stersystemen een naam geven en die werkt volgens het systeem van de Washington Multiplicity Catalog (WMC). Bij systemen met drie sterren kan het zijn dat twee van de drie sterren dicht bij elkaar staan en om elkaar heen draaien en dat een derde ster veel verder weg staat. Die eerste twee sterren heten dan Aa en Ab en de derde ster heet dan B. Vandaar dat die ‘a’ gereserveerd wordt voor sterren. Maar ja, dan hou je het probleem dat ‘Ab’ een ster kan zijn, maar ook een exoplaneet. Zucht… In dit artikel vind je er alle info over: http://arxiv.org/pdf/1012.0707v1.pdf