19 augustus 2017

De herkomst van maanwater

Earth Theia Collission

De hypothetische (maar zeer waarschijnlijke) oorsprong van de maan: de titanische botsing tussen de proto-aarde en de protoplaneet Theia.

Volgens nieuw onderzoek is het water in de mantel van onze maan afkomstig van primitieve meteorieten

1. ik verzin maar even iets, wordt immers niet geplaagd door kennis.

2. Olaf van Kooten zegt:

Je bedoelt dat vluchtige gassen in het binnenste het “voldhouden”? Interessante hypothese, zou kunnen, maar ik heb helaas te weinig directe kennis om dit vraagstuk te beantwoorden. Ik ben slechts de journalist he 😉

3. ja dat bedoel ik,
    en ook ik ben slechts een holle ton waarin vluchtige stoffen de kans krijgen zich te condenseren tot een gedachte.

4. wikkiewokkie zegt:

Bij zo’n heftige inslag zullen (mijn inziens) juist de vluchtige stoffen (Stoffen/elementen met een lage molecuul/atoommassa) juist zoveel energie krijgen dat deze direct een gas zullen vormen. Zelfs moleculen/atomen met een hogere massa zullen verdampen vanwege de energie die ze verkrijgen door de “impact”.

Maar kan ook zo zijn dat het water omdat het vloeibaar is, dus weg zal “spatten” bij een inslag en dat daarom een gedeelte water achtergebleven is op de aarde. Maar net als Ed is het voor mij ook maar gissen…